Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu en vrijwilliger Peter Waalboer van de Oogvereniging

Blinden ontvangen eerste OV-kaart voor reizen op rekening

Blinden en slechtzienden kunnen woensdag voor het eerst gebruikmaken van reizen op rekening via het NS-Business Card-platform. Zij kunnen in heel Nederland gebruikmaken van trein, metro, tram en bus met de NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden. Mislukte in- en uitchecks worden achteraf gecorrigeerd, waardoor ze nooit te veel betalen. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu overhandigde woensdagmiddag de eerste kaart aan vrijwilliger Peter Waalboer van de Oogvereniging.

Het is de eerste landelijke introductie van reizen op rekening voor consumenten, al is het nog wel alleen voor blinden en slechtzienden. De OV-sector is op dit moment bezig met reizen op rekening mogelijk te maken voor alle reizigers, maar het kan nog wel een paar jaar duren voor dit helemaal is gerealiseerd.

Reizen op rekening

De zoektocht naar een passend reisproduct voor blinden- en slechtzienden duurt al 2,5 jaar. De komst van de speciale OV-kaart voor blinden en slechtzienden is mede te danken aan de inspanningen van directeur Auke Huisman van Humanis Consulting. Huisman maakte reizen op rekening eerder al mogelijk voor de zakelijke reiziger door de NS-Business Card voor de NS te ontwikkelen.

Huisman adviseerde politieke partijen over een passende oplossing voor blinden en slechtzienden. Dit leidde begin dit jaar tot een motie van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie waarmee werd verzocht om Reizen op Rekening voor deze doelgroep te introduceren. Deze motie werd in april aangenomen.

Visueel gehandicapten

Visueel gehandicapten hebben onder meer problemen met het in- en uitchecken omdat het voor hun niet duidelijk is of het geluid dat je hoort zodra je in- of uitcheckt van hun kaart afkomstig is of van een andere reiziger. Ook het reizen met meerdere vervoerders, en het vinden van de verschillende OV-chippaaltjes, is voor hen problematisch. Dit heeft als gevolg dat zij onbedoelde boetes krijgen als zij niet of onjuist hebben in- of uitgecheckt.

De blinde of slechtziende reiziger kunnen gebruikmaken van een centraal landelijk OV loket waarbij zij telefonisch of via e-mail contact heeft, ongeacht met welke vervoerder is gereisd. Daardoor worden zij niet langer van het kastje naar de muur gestuurd, maar worden ze geholpen door een centrale helpdesk die ook pro-actief als iets niet goed loopt.

Functionaliteiten

De visueel gehandicapten kunnen dezelfde functionaliteiten gebruiken als reguliere NS-Business Card-houders. Zo is het mogelijk om een taxi te bestellen of een auto te huren (waar bijvoorbeeld een begeleider in kan rijden). Ook biedt het platform de functionaliteit om een tweede kaart bij te bestellen, bijvoorbeeld voor een begeleider.

Lees ook:

Blinden en slechtzienden kunnen vanaf oktober reizen op rekening

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.