Arriva past geluidsniveau treindeur-signalering aan

Arriva-trein, Vechtdallijn

Arriva heeft het geluidsniveau van de treindeur-signalering in de regio Achterhoek Rivierenland en op de Vechtdallijnen aangepast. De spoorvervoerder doet dat omdat reizigers de geluidssignalering te luid vonden. Het signaleringsgeluid is zowel binnen als buiten de trein te horen bij het openen en sluiten van de treindeur.

Arriva heeft ontheffing aangevraagd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om het geluidsniveau van de treindeur-signalering naar beneden te mogen bijstellen. Na goedkeuring door ILT is het geluidsniveau van de treindeursignalering naar beneden bijgesteld.

OV-Klantenbarometer

Uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer blijkt dat reizigers het spoorvervoer in beide regio’s met hoge cijfers waarderen. In het onderzoek beoordelen reizigers het openbaar vervoer op verschillende onderdelen. Het aspect geluidsniveau scoorde gemiddeld lager omdat reizigers de geluidssignalering van de treindeuren te luid vonden. Dit bleek ook uit reacties die Arriva op sociale media ontving. Het geluidsniveau van de treindeuren was echter afgesteld volgens de geluidseisen uit de Spoorwegwet.

Arriva verzorgt sinds december 2012 het treinvervoer in de regio Achterhoek Rivierenland. Daarnaast verzorgt zij in opdracht van de provincies Overijssel en Drenthe en de Regio Twente het treinvervoer op de Vechtdallijnen.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Arriva past geluidsniveau treindeur-signalering aan”

Arco Sierts|12.02.15|16:42

Op een van de eerste exploitatiedagen heb ik als klant een slagje Zl-Hdb gemaakt, zag dit probleem meteen als extreem klantonvriendelijk, en heb ondermeer deze bevinding direct naar Frank van Setten ge-SMS’t. Vreemd dat dit pas na meer dan 1,5 jaar vanuit de OV-Klantenbarometer opgepakt zou zijn, zo ken ik Frank niet!

Is het bovenstaande wellicht het officiele PR-verhaal, terwijl het probleem al vanaf de proefritten bekend was, en ILT bijna 2 jaar over de vergunning heeft gedaan ;-?