Bouwhekken van Noord/Zuidlijn na 12 jaar weg uit Amsterdamse straat

De Noord/Zuidlijn gaat over naar de fase van het afbouwen van de lijn en dat wordt steeds zichtbaarder in de hoofdstad. De afgelopen weken verdwenen één voor één de bouwhekken die sinds 2003 het beeld van de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat bepaalden. Inmiddels zijn de bouwterreinen van de Noord/Zuidlijn in deze straat vrijwel verdwenen. Op enkele delen na, daar waar de toegangen van het toekomstige metrostation worden gebouwd.

Vanaf woensdag kan de ongeveer tweeduizend vierkante meter vrijgekomen ruimte in het midden van de straat weer volop gebruikt worden. De gemeente liet er banken plaatsen, die zijn gemaakt van bomen uit het Amstelpark die gekapt moesten worden.

Station

Dat de bouwhekken van de Noord/Zuidlijn nu vrijwel zijn verdwenen, is een grote verandering voor de straat en haar bewoners, ondernemers en bezoekers. Zij waren twaalf jaar lang getuige van de bouw van station De Pijp, de eindeloze aan- en afvoer van beton en staal met de bijkomende overlast en de bouwterreinen die de straat in tweeën deelden. De aanvoer van materialen voor de afbouw gebeurt voortaan vooral ondergronds via de tunnels van de Noord/Zuidlijn, om de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Op de hoeken van de Ferdinand Bolstraat met de Ceintuurbaan en de Albert Cuypstraat worden tot in juli 2015 de twee metrotoegangen gebouwd. De toegangen worden voorzien van onder meer roltrappen, liften, kunst en technische installaties. Aansluitend start een projectontwikkelaar met de realisatie van de woongebouwen die bovenop de toegangen komen. Tot die tijd blijven de bouwhekken op deze plek staan.

Lees ook: Noord/Zuidlijn krijgt videokunstwerk van Belgische ontwerper

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.