Station Schiedam Centrum, metro, RandstadRail

RET verwacht capaciteitsproblemen RandstadRail

Metrolijn E van de RET tussen Rotterdam en Den Haag is zo populair, dat op termijn behoefte is aan capaciteitsverhoging. Dagelijks maken zo’n 37.000 reizigers gebruik van de dienst die onderdeel is van RandstadRail en dat worden er steeds meer. “Voor RandstadRail als geheel geldt: als deze groei doorzet, krijgen we over vier à vijf jaar capaciteitsproblemen”, zegt woordvoerder Frouke Albers van de RET. “Daarom zijn we nu al druk op zoek naar manieren om de capaciteit te verhogen, want het kost tijd om nieuwe metrostellen te bestellen of een hogere frequentie te realiseren.” 

Volgens de RET komt de top van de huidige capaciteit in zicht, met name op metrolijn E, de route Rotterdam-Den Haag. De Rotterdamse vervoerder zag het aantal reizigers op dit traject in het eerste half jaar van 2015 met dertien procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Concreet gaat dat om dagelijks ruim 4600 extra passagiers.

Het RandstadRail-concept slaat volgens Frouke Albers ‘buitengewoon goed aan’. “De combinatie van hoogfrequent openbaar vervoer in moderne voertuigen die veel haltes aandoen, is aantrekkelijk gebleken voor grote groepen reizigers.” RandstadRail verbindt de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en ontsluit de tussenliggende woon- en werkgebieden. RET is onlangs een haalbaarheidsstudie gestart naar de mogelijkheden om de capaciteit te verhogen.

Capaciteit

Albers: “We bekijken nu of we de capaciteit kunnen verhogen door langere metrostellen in te zetten, een hogere frequentie te hanteren of een combinatie daarvan. Dat is een complexe operatie, daarom bereiden we ons nu al voor”. Het is nog niet bekend wanneer de verkennende studie klaar is.

De metrodiensten in Rotterdam zagen vorig jaar het aantal reizigers met ruim vier procent stijgen. Ook het bus- en tramvervoer in Rotterdam groeiden, met respectievelijk 0,7 en 3,2 procent. De Fast Ferry zag een stijging van 5,4 procent. De Rotterdamse cijfers maken deel uit van de OV-monitor van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Daaruit blijkt dat het openbaar vervoer in de hele regio in de lift zit. Vorig jaar reisde 1,8 procent meer mensen met bus, tram en metro dan in 2013.

Aqualiner

De Aqualiner in Rotterdam zag vorig jaar eveneens een flinke toename in het aantal reizigers. Dat steeg met 16 procent ten opzichte van 2013. Jaarlijks gaat het nu om 135.000 opvarenden. Volgens Gerbrand Schutten van vervoerder Waterbus ligt de groei met name aan het stijgende woon-werkverkeer naar de RDM/Heijplaat. Ook zijn er veel studenten en leerlingen die daar naar de Hogeschool Rotterdam, het Albeda College en het Zadkine gaan.

“Het eerste half jaar van 2015 is het aantal passagiers op de Aqualiner weer met 23 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Daarom bekijken we nu uitbreiding op deze route”, zegt Schutten. “We varen nu met één groot en een klein schip, deze vloot willen we uitbreiden met een derde vaartuig. Een andere optie is de kleine boot vervangen door één nieuwe grote.” Waterbus onderzoekt de mogelijkheden met het havenbedrijf en de Metropoolregio.

Concessiegebied

In de stadsregio Haaglanden groeide het aantal reizigers dat gebruik maakt van HTM met 3,3 procent. HTM verzorgt RandstadRail en de tramlijnen in Den Haag, Rijswijk Leidschendam-Voorburg Delft en Zoetermeer. De stijging is opmerkelijk gezien de werkzaamheden op en langs de trambaan in grote delen van Den Haag.

Het aantal instappers in het streekvervoer van de regio Haaglanden, waar Veolia concessiehouder is, steeg met twee procent. Dalers waren er ook: HTMbuzz zag het aantal busreizigers in 2014 met vijf procent afnemen. Ook het aantal reizigers in het concessiegebied Voorne-Putten / Rozenburg waar Connexxion rijdt, liet een lichte daling zien.

Martijn van Best

Lees ook:

RET en HTM: klantoordeel van 7,5 gaat lukken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

1 reactie op “RET verwacht capaciteitsproblemen RandstadRail”

kees boer|16.02.16|17:13

Opvallend is dat dit de voormalige Hofpleinlijn is dat deze wel eens werd genoemd om te sluiten in de zestiger jaren !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RET verwacht capaciteitsproblemen RandstadRail | OVPro.nl
Station Schiedam Centrum, metro, RandstadRail

RET verwacht capaciteitsproblemen RandstadRail

Metrolijn E van de RET tussen Rotterdam en Den Haag is zo populair, dat op termijn behoefte is aan capaciteitsverhoging. Dagelijks maken zo’n 37.000 reizigers gebruik van de dienst die onderdeel is van RandstadRail en dat worden er steeds meer. “Voor RandstadRail als geheel geldt: als deze groei doorzet, krijgen we over vier à vijf jaar capaciteitsproblemen”, zegt woordvoerder Frouke Albers van de RET. “Daarom zijn we nu al druk op zoek naar manieren om de capaciteit te verhogen, want het kost tijd om nieuwe metrostellen te bestellen of een hogere frequentie te realiseren.” 

Volgens de RET komt de top van de huidige capaciteit in zicht, met name op metrolijn E, de route Rotterdam-Den Haag. De Rotterdamse vervoerder zag het aantal reizigers op dit traject in het eerste half jaar van 2015 met dertien procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Concreet gaat dat om dagelijks ruim 4600 extra passagiers.

Het RandstadRail-concept slaat volgens Frouke Albers ‘buitengewoon goed aan’. “De combinatie van hoogfrequent openbaar vervoer in moderne voertuigen die veel haltes aandoen, is aantrekkelijk gebleken voor grote groepen reizigers.” RandstadRail verbindt de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en ontsluit de tussenliggende woon- en werkgebieden. RET is onlangs een haalbaarheidsstudie gestart naar de mogelijkheden om de capaciteit te verhogen.

Capaciteit

Albers: “We bekijken nu of we de capaciteit kunnen verhogen door langere metrostellen in te zetten, een hogere frequentie te hanteren of een combinatie daarvan. Dat is een complexe operatie, daarom bereiden we ons nu al voor”. Het is nog niet bekend wanneer de verkennende studie klaar is.

De metrodiensten in Rotterdam zagen vorig jaar het aantal reizigers met ruim vier procent stijgen. Ook het bus- en tramvervoer in Rotterdam groeiden, met respectievelijk 0,7 en 3,2 procent. De Fast Ferry zag een stijging van 5,4 procent. De Rotterdamse cijfers maken deel uit van de OV-monitor van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Daaruit blijkt dat het openbaar vervoer in de hele regio in de lift zit. Vorig jaar reisde 1,8 procent meer mensen met bus, tram en metro dan in 2013.

Aqualiner

De Aqualiner in Rotterdam zag vorig jaar eveneens een flinke toename in het aantal reizigers. Dat steeg met 16 procent ten opzichte van 2013. Jaarlijks gaat het nu om 135.000 opvarenden. Volgens Gerbrand Schutten van vervoerder Waterbus ligt de groei met name aan het stijgende woon-werkverkeer naar de RDM/Heijplaat. Ook zijn er veel studenten en leerlingen die daar naar de Hogeschool Rotterdam, het Albeda College en het Zadkine gaan.

“Het eerste half jaar van 2015 is het aantal passagiers op de Aqualiner weer met 23 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Daarom bekijken we nu uitbreiding op deze route”, zegt Schutten. “We varen nu met één groot en een klein schip, deze vloot willen we uitbreiden met een derde vaartuig. Een andere optie is de kleine boot vervangen door één nieuwe grote.” Waterbus onderzoekt de mogelijkheden met het havenbedrijf en de Metropoolregio.

Concessiegebied

In de stadsregio Haaglanden groeide het aantal reizigers dat gebruik maakt van HTM met 3,3 procent. HTM verzorgt RandstadRail en de tramlijnen in Den Haag, Rijswijk Leidschendam-Voorburg Delft en Zoetermeer. De stijging is opmerkelijk gezien de werkzaamheden op en langs de trambaan in grote delen van Den Haag.

Het aantal instappers in het streekvervoer van de regio Haaglanden, waar Veolia concessiehouder is, steeg met twee procent. Dalers waren er ook: HTMbuzz zag het aantal busreizigers in 2014 met vijf procent afnemen. Ook het aantal reizigers in het concessiegebied Voorne-Putten / Rozenburg waar Connexxion rijdt, liet een lichte daling zien.

Martijn van Best

Lees ook:

RET en HTM: klantoordeel van 7,5 gaat lukken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

1 reactie op “RET verwacht capaciteitsproblemen RandstadRail”

kees boer|16.02.16|17:13

Opvallend is dat dit de voormalige Hofpleinlijn is dat deze wel eens werd genoemd om te sluiten in de zestiger jaren !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.