Hegeman gaat zestien Amsterdamse metrostations renoveren

Aannemer Hegeman+ uit Nijverdal mag zestien metrostations in Amsterdam renoveren. Het gaat om stations van de Oostlijn, de oudste metrolijn van de hoofdstad. Dat heeft opdrachtgever Dienst Metro Amsterdam bekendgemaakt. In totaal waren vijf aannemers in de race voor deze klus. Met het contract is een bedrag van 57 miljoen euro gemoeid. De metro blijft rijden tijdens de renovatie.

Na de ondertekening van het contract op 20 augustus, heeft Hegeman+ een half jaar de tijd om het werk voor te bereiden. Daarbij wordt de bestaande situatie in kaart gebracht, personeel ingehuurd, materiaal ingekocht en de communicatie aan reizigers, omwonenden en ondernemers voorbereid. In maart 2016 starten de werkzaamheden. Hegeman knapt elf bovengrondse stations en vijf ondergrondse op.

Hoewel de werkzaamheden tijdens de renovatie op de stations hinder met zich meebrengen, zal de metro voor het grootste gedeelte gewoon blijven rijden. De drie stations die maar één toegang hebben (Gaasperplas, Venserpolder en Verrijn Stuartweg) gaan ongeveer twee maanden dicht. Stadsvervoerder GVB zorgt gedurende deze periode voor vervangend busvervoer. De andere stations blijven tijdens de renovatie bereikbaar.

Noord-Zuidlijn

De renovatieklus duurt twee jaar, tot het voorjaar van 2018. Naar verwachting begint Hegeman+ met drie bovengrondse stations. De Oostlijn bestaat uit de Gaasperplaslijn (53) en de Geinlijn (54). De opdracht maakt onderdeel uit van een groter project, waarbij het Amsterdamse metronet flink wordt uitgebreid en geoptimaliseerd. Belangrijk onderdeel daarvan is de nieuwe metroverbinding Noord/Zuidlijn. Ook vervangt de GVB het complete treinbeveiligingssysteem van het Amsterdamse metronet. De nieuwe M5-metro’s, die ook op de Noord/Zuidlijn gaan rijden, gaan verder de oude Zilvermeeuwen vervangen.

Hegeman+ is een landelijk opererende bouwgroep met circa 400 medewerkers. Vanuit het hoofdkantoor in Nijverdal werkten zij onder meer aan de verbouwing van station Zwolle, de ondertunneling van spoor en weg onder Nijverdal en de middentunnel van Amsterdam Centraal.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.