Aansluiting Noord/Zuidlijn bij station Zuid is mijlpaal

Het spoor van de Noord/Zuidlijn, de metrolijn die Amsterdam-Noord verbindt met de Zuidas en dwars onder de binnenstad door loopt, is aangesloten op de ringlijn (50) en de Amstelveenlijn (51) bij station Amsterdam Zuid. Daarmee is een cruciale fase afgerond in de aanleg van de veelbesproken route. De komende weken werken het samenwerkingsverband van aannemers VIA (Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services) nog aan de afbouw rond het station. Alstom legt de treinbeveiliging aan.

Om de langverwachte metrolijn aan te sluiten op de rest van het metronet, zijn de sporen van de ringlijn en de Amstelveenlijn verder uit elkaar gelegd. Daartussen ligt nu het spoor voor de Noord/Zuidlijn. Wie straks vanuit de Noord/Zuidlijn wil overstappen op de ringlijn of Amstelveenlijn richting het westen, hoeft slechts het perron over te steken. Wie oostwaarts wil, moet de trap af naar de ondergrondse traverse om een ander perron te bereiken.

overzicht station zuid

Afbeelding: Dienst Metro, gemeente Amsterdam

Hoewel het nu mogelijk is een transportvoertuig van noord naar zuid te laten rijden, is het personeel van de aannemersbedrijven nog volop aan het werk om de resterende werkzaamheden af te krijgen. Uiterlijk zondag 16 augustus zijn deze afgerond, is de planning. Zo moet er nog van alles gebeuren aan het tijdelijke metroperron dat nu verrijst op station Zuid. Kabels worden getrokken, stenen, afzettingen en richtingborden moeten op hun plaats en afvoersystemen en buizen aangelegd.

Zuidasdok

Tijdelijk perron? Ja, vanwege het project Zuidasdok dat in 2017 aanvangt, verschuift het perron voor de lijn over een paar jaar weer. Zuidasdok behelst het verbreden en ondertunnelen van de A10 en omvat een grootschalige verbouwing van station Zuid om de verwachte groei van de reizigersstroom -mede door de Noord/Zuidlijn- op te vangen.

Het definitieve perron voor de Noord/Zuidlijn komt dan honderd meter westelijker te liggen dan het tijdelijke perron waaraan nu de laatste hand wordt gelegd. “We noemen het tijdelijk”, zegt Pelle de Wit van de dienst Metro en Tram van de gemeente Amsterdam. “Maar omdat het hele project Zuidasdok zo uitgebreid is, blijft dit perron zeker tien jaar in gebruik.”

Testbedrijf

Nu het laatste stuk spoor is gelegd, is het project echter nog lang niet ten einde, weet woordvoerder Michiel Jonker van de gemeente. Voordat de Noord/Zuidlijn definitief in gebruik komt, gaat stadsvervoerder GVB de route en de metrostellen van het Franse Alstom uitvoerig testen. Dat betekent protocollen doornemen, ontruimingen en andere calamiteiten oefenen en uiteindelijk ook proefritten maken met echte passagiers. “Je moet dat gewoon honderd procent op orde hebben. Je wilt niet dat de metro een paar weken na ingebruikname alweer van het spoor wordt gehaald omdat er iets niet klopt.”

Voor de 9,7 kilometer lange Noord/Zuidlijn was zo’n 42 kilometer aan spoorstaven nodig. Ook zijn 34 wissels geplaatst om op het opstelterrein te kunnen rangeren, te keren of bij uitval van een metro over het andere spoor te kunnen rijden. Helemaal klaar zijn de spoorbouwers overigens nog niet, er worden nog twee wisselcomplexen -bestaande uit 4 wissels en een kruis afgemonteerd.

Spilfunctie

Het is de bedoeling om van station Zuid een spil te maken in het hoofdstedelijke OV. Wanneer de Noord/Zuidlijn daadwerkelijk in bedrijf gaat (optimistische voorspellingen spreken over oktober 2017) kunnen trein- of metroreizigers via een overstap op station Zuid het centrum van Amsterdam gemakkelijk bereiken via de Noord/Zuidlijn.

Ook is het mogelijk over te stappen op de ringlijn die rijdt van het westelijk havengebied tot de wijk Gein in Amsterdam Zuidoost of de metro naar Amstelveen te nemen. En natuurlijk is een overstap mogelijk op de NS-treinen naar onder andere Schiphol, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Zwolle en Groningen. Dagelijks zullen 185.000 passagiers van de Noord/Zuidlijn gebruik maken. In 2030 zijn dat er volgens de verwachtingen 250.000.

Bekijk de fotoreportage van OVPro over de aansluiting van de Noord/Zuidlijn.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.