RET zoekt partij voor aanleggen OV-chipsysteem Hoekse Lijn

Bedrijven kunnen zich tot 28 september inschrijven voor de aanbesteding van de aanleg van het OV-chipkaartsysteem voor de Hoekse Lijn. Het betreft het gehele traject van ontwerpafstemming, levering, installatie en aansluiten op het bestaande systeem. Opdrachtgever is de Rotterdamse stadsvervoerder RET.

Belangstellende partijen kunnen zich tot 28 september 12 uur aanmelden. Bedrijven die na inschrijving positief worden beoordeeld, krijgen toestemming een offerte te sturen. Dat kan tot 18 november. De gunningsbeslissing valt op 9 februari 2016. De partij die het systeem mag aanleggen, moet vanaf juni 2017 beginnen met de daadwerkelijke werkzaamheden voor de installatie van de apparatuur op de stations. Na een succesvol verlopen testbedrijf moet het systeem in september van dat jaar officieel in werking treden. Alle te leveren apparatuur moet vóór afname zijn gecertificeerd door Trans Link Systems (TLS).

Naast het contract voor het OV-chipkaart-systeem worden er voor de aanleg van de Hoekse Lijn nog diverse andere contracten opgesteld. Zo kreeg Bombardier onlangs de opdracht voor het beveiligingssysteem. Andere contracten betreffen civiele werken, kabels en leidingen, spoorbaan, bovenleiding en draagconstructie, de stations en stationinstallaties. Alle betrokken partijen moeten hun werkzaamheden onderling met elkaar afstemmen.

Reizigers en goederen

De stadsregio Rotterdam wil de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland ombouwen tot een vervoerssysteem voor zowel regionaal reizigersvervoer als goederenvervoer. Het reizigersvervoer gebeurt dan per RET-metro. Dit vervoer wordt ter hoogte van Schiedam gekoppeld aan de bestaande metrolijn.

Ten behoeve van het goederenvervoer is de lijn ter hoogte van Schiedam door middel van een overdrachtsspoor gekoppeld aan het bestaande hoofdspoor richting Rotterdam. De snelheid van het goederenvervoer wordt begrensd op 40 kilometer per uur. Om veiligheidsredenen moeten beide vervoersvormen zoveel mogelijk fysiek van elkaar zijn gescheiden.

Hoekse Lijn oude situatie

Oude situatie inclusief treinspoor

Hoekse Lijn nieuwe situatie

Nieuwe situatie (treinspoor niet weergegeven)

Hoek van Holland Strand

De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die begint in de Rotterdamse wijk Nesselande. Deze wordt vanaf Schiedam Centrum doorgetrokken naar het nieuwe station Hoek van Holland Strand. Tijdens de spits rijdt de metro op het traject Vlaardingen West – Schiedam met een hogere frequentie, die wordt gekoppeld aan metrolijn A.

Er wordt nog meer aanbesteed in Rotterdam. Zo wil RET ook de metrosporen laten aanpassen bij de remise aan de ‘s-Gravenweg. Dat gaat onder andere om spoorsanering, aanbrengen van overwegbeplating en een nieuw wasstraatspoor. De RET exploiteert behalve 280 bussen circa 120 trams en 150 metro’s en sneltrams exploiteert in het vervoersgebied Rotterdam. Ook verzorgt het bedrijf RandstadRail voor de verbinding Den Haag – Rotterdam.

Bekijk de opdracht voor de Hoekse Lijn op TenderNed

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.