Nederlands openbaar vervoer krijgt mogelijk Europees krediet

Het openbaar vervoer in Nederland krijgt mogelijk een forse lening van de Europese Investeringsbank (EIB). NS maakt kans op 200 tot 300 miljoen euro. RET en GVB, stadsvervoerders van respectievelijk Rotterdam en Amsterdam, maken kans op een financiering tot 150 miljoen. Dat maakte EIB-president Werner Hoyer deze week bekend bij een bezoek van EIB-afgevaardigden aan Den Haag. Naast het OV zijn er nog diverse andere projecten die mogelijk een lening krijgen van de EIB.

De lening die mogelijk aan RET wordt verstrekt, komt ten goede aan nieuw trammaterieel en de aanleg van infrastructuur. In het geval van de GVB zou het om investeringen gaan in materieel voor de Noord/Zuidlijn en de verbouwing van de Amstelveenlijn. Bij NS is het geld bedoeld voor de aanschaf van nieuwe treinen.

De deals zijn overigens nog niet rond en de bedragen kunnen nog afwijken, benadrukte Hoyer tijdens zijn bezoek. Ook is voor de projecten co-financiering nodig. De rente voor de leningen is gunstig, omdat de EU garant staat.

Leningen

Er komen nog meer EIB-investeringen naar Nederland. Zo is al zeker dat de Rabobank en De Lage Landen (DLL) 200 miljoen euro krijgen om leningen te verstrekken aan het mkb. Ook kredietinstelling Qredits maakt kans op een lening om het mkb vooruit helpen. Waterbedrijf Vitens mag 150 miljoen euro gebruiken voor het aanleggen van een controlesysteem dat lekkages in de waterleiding moet opsporen.

Verder maken de sluis van IJmuiden en de Beatrix-sluis kans op een lening. De EIB leent jaarlijks ruim 2 miljard uit voor investeringen in Nederland. De aanleg van de Maasvlakte is grotendeels gefinancierd met een lening van de bank: 900 miljoen euro. Dit bedrag moet in 27 jaar worden terugbetaald.

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Redactie

2 reacties op “Nederlands openbaar vervoer krijgt mogelijk Europees krediet”

Rick Edgar van Abbe|29.09.15|12:15

Zou het banen opleveren? Of weer in de zakken van de verkeerde?

Tsipora Pereira|29.09.15|14:59

Deze kredieten zullen zeker werk opleveren. De vraag is alleen: aan wie? Aan Fransen, Duitsers, Polen, Chinezen of aan Nederlanders?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.