Vijf genomineerden Blije Reizigersprijs bekend

Kennisnetwerk Railforum heeft vorige week tijdens haar jaarcongres de vijf genomineerden van de Blije Reizigersprijs bekendgemaakt. Deze prijs is in het leven geroepen om initiatieven aan te moedigen die het OV in Nederland beter maken. Iedereen kan op de website van Railforum stemmen op zijn favoriet. Op 30 november wordt de winnaar bekendgemaakt.

Dit zijn de genomineerden:

Moet Ik Rennen?

De Moet Ik Rennen app zorgt ervoor dat je nooit meer onnodig het OV mist. Bekijk de vertrektijden van de trein, bus, metro, tram en veerboot. Voer eenvoudig en stel je reistraject in. Maak hierbij gebruik van je huidige locatie om direct te kunnen zien of je wel/niet moet rennen om je eerstvolgende reisoptie te halen. De app maakt gebruik van realtime OV data. Met behulp van actuele vertrektijden wordt berekend hoeveel tijd je nog hebt voor vertrek. Eventuele vertragingen worden dus ook meegenomen in de klok die aftelt.

SmartOV proef in heel Nederland

GVB start dit najaar een proef met Vodafone en KPN om in- en uit te checken met een smartphone. Zo’n honderd OV-reizigers krijgen daarvoor een NFC simkaart, waarop een OV-chip is geïnstalleerd. De NFC antenne maakt contactloos betalen mogelijk en de OV-chip op de simkaart werkt hetzelfde als de OV-chipkaart. De vervoerder start de proef met reizigers die al gebruik maken van automatisch opladen van het saldo. Het saldo staat nu niet op de OV-chipkaart maar op de simkaart van hun smartphone. De poortjes gaan open door de telefoon voor de kaartlezer te houden. De proef met reizigers is de eerste  publieke proef met SmartOV.

StationsHuiskamers

De StationsHuiskamer is een plek waar je als reiziger kunt ontmoeten, ontspannen of werken in een huiselijke sfeer. Waar de meeste faciliteiten op het station zijn gericht op het ‘to go’ concept, biedt de StationsHuiskamer van NS je een plek waar je ook wat langer kunt verblijven. Daarnaast biedt de StationsHuiskamer extra services, zoals gratis wifi, stopcontacten om je laptop op aan te sluiten en diverse oplaadpunten voor je mobiele telefoon.

Reizen buiten de spits met app MyOV

Reizigers op de treinlijnen in Groningen en Fryslân en de Vechtdallijnen kunnen gebruikmaken van de app MyOV. Het doel is om treinreizigers beter over de dag te spreiden. MyOV geeft een handig overzicht van gemaakte reizen en geeft punten als er buiten de spits gereisd wordt. Deze punten zijn in te wisselen voor leuke producten. Ook geeft de app gericht aan waar ruimte is in de trein. Op basis van de laatst gemaakte reizen geeft de app een persoonlijk reisadvies, inclusief alternatieven om comfortabel of sneller langs de drukste momenten te reizen. Doordat de app is gekoppeld aan een OV-chipkaart kan je ook gemakkelijk geld terug vragen bij vertraging of bij een vergeten check-out. MyOV is een pilotprogramma en bij succes wordt MyOV een blijvend programma.

Streetpad Den Haag Centraal

Op station Den Haag Centraal staat sinds kort een ‘Streetpad’, een grote tablet waarmee je je reis kunt plannen. Een tripje vanaf Den Haag Centraal de stad in of de stad uit met de trein. Op de Streetpad kun je verschillende bestemmingen in Den Haag ontdekken. Van het Binnenhof tot het Vredespaleis en naar Madurodam. Je kunt een route plannen en zien hoeveel tijd er nodig is om op je bestemming te komen. Lopend, met de OV-fiets, de bus of HTM-tram. De Streetpad heeft verder nog een plattegrond van het station én je kunt een leuke ‘selfie’ maken om op Facebook te plaatsen. Deze Streetpad is een gezamenlijke pilot van HTM, NS en de gemeente Den Haag.

Ga naar de website van Railforum om je stem uit te brengen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vijf genomineerden Blije Reizigersprijs bekend | OVPro.nl

Vijf genomineerden Blije Reizigersprijs bekend

Kennisnetwerk Railforum heeft vorige week tijdens haar jaarcongres de vijf genomineerden van de Blije Reizigersprijs bekendgemaakt. Deze prijs is in het leven geroepen om initiatieven aan te moedigen die het OV in Nederland beter maken. Iedereen kan op de website van Railforum stemmen op zijn favoriet. Op 30 november wordt de winnaar bekendgemaakt.

Dit zijn de genomineerden:

Moet Ik Rennen?

De Moet Ik Rennen app zorgt ervoor dat je nooit meer onnodig het OV mist. Bekijk de vertrektijden van de trein, bus, metro, tram en veerboot. Voer eenvoudig en stel je reistraject in. Maak hierbij gebruik van je huidige locatie om direct te kunnen zien of je wel/niet moet rennen om je eerstvolgende reisoptie te halen. De app maakt gebruik van realtime OV data. Met behulp van actuele vertrektijden wordt berekend hoeveel tijd je nog hebt voor vertrek. Eventuele vertragingen worden dus ook meegenomen in de klok die aftelt.

SmartOV proef in heel Nederland

GVB start dit najaar een proef met Vodafone en KPN om in- en uit te checken met een smartphone. Zo’n honderd OV-reizigers krijgen daarvoor een NFC simkaart, waarop een OV-chip is geïnstalleerd. De NFC antenne maakt contactloos betalen mogelijk en de OV-chip op de simkaart werkt hetzelfde als de OV-chipkaart. De vervoerder start de proef met reizigers die al gebruik maken van automatisch opladen van het saldo. Het saldo staat nu niet op de OV-chipkaart maar op de simkaart van hun smartphone. De poortjes gaan open door de telefoon voor de kaartlezer te houden. De proef met reizigers is de eerste  publieke proef met SmartOV.

StationsHuiskamers

De StationsHuiskamer is een plek waar je als reiziger kunt ontmoeten, ontspannen of werken in een huiselijke sfeer. Waar de meeste faciliteiten op het station zijn gericht op het ‘to go’ concept, biedt de StationsHuiskamer van NS je een plek waar je ook wat langer kunt verblijven. Daarnaast biedt de StationsHuiskamer extra services, zoals gratis wifi, stopcontacten om je laptop op aan te sluiten en diverse oplaadpunten voor je mobiele telefoon.

Reizen buiten de spits met app MyOV

Reizigers op de treinlijnen in Groningen en Fryslân en de Vechtdallijnen kunnen gebruikmaken van de app MyOV. Het doel is om treinreizigers beter over de dag te spreiden. MyOV geeft een handig overzicht van gemaakte reizen en geeft punten als er buiten de spits gereisd wordt. Deze punten zijn in te wisselen voor leuke producten. Ook geeft de app gericht aan waar ruimte is in de trein. Op basis van de laatst gemaakte reizen geeft de app een persoonlijk reisadvies, inclusief alternatieven om comfortabel of sneller langs de drukste momenten te reizen. Doordat de app is gekoppeld aan een OV-chipkaart kan je ook gemakkelijk geld terug vragen bij vertraging of bij een vergeten check-out. MyOV is een pilotprogramma en bij succes wordt MyOV een blijvend programma.

Streetpad Den Haag Centraal

Op station Den Haag Centraal staat sinds kort een ‘Streetpad’, een grote tablet waarmee je je reis kunt plannen. Een tripje vanaf Den Haag Centraal de stad in of de stad uit met de trein. Op de Streetpad kun je verschillende bestemmingen in Den Haag ontdekken. Van het Binnenhof tot het Vredespaleis en naar Madurodam. Je kunt een route plannen en zien hoeveel tijd er nodig is om op je bestemming te komen. Lopend, met de OV-fiets, de bus of HTM-tram. De Streetpad heeft verder nog een plattegrond van het station én je kunt een leuke ‘selfie’ maken om op Facebook te plaatsen. Deze Streetpad is een gezamenlijke pilot van HTM, NS en de gemeente Den Haag.

Ga naar de website van Railforum om je stem uit te brengen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.