Hoekse Lijn, metrolijn

Voorbereidingen ombouw treinverbinding Hoekse Lijn naar metrolijn van start

De ombouw van de treinverbinding Hoekse Lijn naar een metroverbinding is woensdag met een symbolische handeling afgetrapt. Deze bestaande treinverbinding tussen Schiedam en de Hoek van Holland wordt in enkele jaren omgebouwd om hem geschikt te maken als metroverbinding. Het is de bedoeling dat de metrolijn eind 2017 in gebruik kan worden genomen.

De werkelijke ombouw – waarin er vervangend vervoer op de verbinding rijdt – vindt pas plaats tussen april en september in 2017. Het project bevindt zich nu in de bestek- en realisatiefase. De metroverbinding Hoekse Lijn wordt 24 kilometer lang en verbindt Schiedam via Vlaardingen en Maassluis met Hoek van Holland.

Stations

De RET zal de metroverbinding gaan exploiteren. Die vervoerder heeft al nieuwe metrotreinen besteld bij Bombardier. Bombardier mag tevens het spoorbeveiligingssysteem en de benodigde baanapparatuur voor de Hoekse Lijn maken, monteren en opleveren.

De zeven bestaande treinstations worden ook gebruikt op de toekomstige metroverbinding. Tevens worden er twee nieuwe metrostations gebouwd, namelijk Maassluis Steendijkpolder en Hoek van Holland Strand. Het huidige station Strand komt dan te vervallen. Het plan is om de bestaande treinverbinding een kilometer uit te breiden, zodat reizigers in 2018 met de metro tot het strand kunnen reizen.

Kosten

Voor het gehele project is 312 miljoen euro uitgetrokken. Na een succesvolle ombouw kunnen er flink wat meer metro’s per uur gaan rijden. Tussen Schiedam en Vlaardingen rijden in de huidige situatie vier treinen per uur. Over de metroverbinding zullen twaalf metro’s per uur kunnen rijden.

De RET verwacht door de ombouw een toename van reizigers van veertig procent. Er komt een aansluiting voor het metrovervoer bij Schiedam richting Rotterdam op het bestaande metronet. Een overdrachtspoor zorgt voor de aansluiting van de Hoekse Lijn op het goederennet. Het zuidelijke spoor van de Hoekse Lijn wordt voor goederenvervoer geschikt gemaakt om buiten de spits in beide richtingen met een goederentrein te rijden.

Het gevolg hiervan is dat de aansluiting van het goederenverkeer bij Schiedam het metroverkeer richting Hoek van Holland kruist. Metro’s van en naar Schiedam Centrum rijden tijdens de dienstregeling voor goederentreinen via het noordelijke spoor.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.