Citadis tram, RET, Rotterdam

RET: Metro’s en trams kunnen in 2017 zonder subsidie rijden

RET verwacht in 2017 haar trams en metro’s te kunnen laten rijden zonder exploitatiesubsidie van de regionale overheid. De Rotterdamse vervoerder heeft dan niet langer een financiële bijdrage nodig omdat de vervoerder genoeg extra opbrengsten binnenhaalt door de groei van het aantal reizigers en de afname van het aantal zwartrijders. Dit meldt de NOS. 

De bijdrage die RET ontvangt van de concessieverlener, metropoolregio Rotterdam Den Haag, kon de afgelopen jaren ook al worden afgebouwd en RET verwacht in 2017 helemaal geen subsidie meer nodig te hebben om trams en metro’s te laten rijden. Overigens zijn de opbrengsten van de trams niet kostendekkend, maar RET verdient voldoende met de exploitatie van de metro om het verlies van de tram te kunnen dekken.

Reizigersgroei

Volgens RET-directeur Pedro Peters is het aantal reizigers in 2015 opnieuw met 5 procent gestegen. In totaal zijn er sinds 2012 een kwart meer reizigers. Nu reizen er dagelijks 300.000 mensen met de metro en 200.000 met de tram in de regio Rotterdam. Naar verwachting zet die reizigersgroei ook komende jaren nog door, onder meer door de ombouw van de Hoekse Lijn naar een metrolijn.

Bovendien heeft ook het plaatsen van poortjes geholpen tegen het aantal zwartrijders. Alleen al door het plaatsen van poortjes krijgt RET per dag 60.000 euro extra inkomsten. Tevens heeft RET geïnvesteerd in nieuwe treinstellen, waardoor de voertuigen een luxere uitstraling krijgen en het openbaar vervoer een verbeterd imago heeft gekregen. Als laatste is het vandalisme sterk gedaald. RET zorgt ervoor om graffiti onmiddellijk te verwijderen en de treinen worden ook overdag schoongemaakt.

Subsidie

Behalve railexploitatiesubsidie voor de metro’s en trams, ontvangt RET ook subsidie voor het busvervoer en voor bijvoorbeeld onderhoud. Die subsidies blijven bestaan, al is de verwachting dat de subsidiebedrag voor het busvervoer ook daalt. Volgens deskundigen is het een unicum dat een Nederlandse vervoerder erin slaagt om openbaar vervoer aan te bieden zonder hiervoor subsidie te krijgen van de overheid. De eventuele winst die RET maakt, vloeit terug naar de concessieverlener.

RET voldoet hiermee aan de afspraken die gemaakt zijn in het Hoofdlijnenakkoord in 2013. Destijds werd al gesproken over een jaarlijkse besparing op de subsidie die RET ontvangt van de overheid. De vervoerder moest de efficiëntie verhogen om zo de kosten te verlagen. Dit zou in 2017 leiden tot bijna 27 miljoen per jaar minder subsidie.

Lees ook: Rotterdam gunt tram en metrovervoer definitief aan RET

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “RET: Metro’s en trams kunnen in 2017 zonder subsidie rijden”

kees boer|16.01.16|23:17

Ik zou dat niet te hard zeggen dat de RET zonder subsidie kan,voor sommige projecten zal wel eens extra geld nodig zijn zoals veiligheid,op Schiedam voor de ombouw van de sporen op de Hoekse lijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.