Gemeente Amsterdam vernieuwt metrostations Oostlijn

Metrostation Oostlijn, Amsterdam
bron: Group A

Zestien metrostations van de Amsterdamse Oostlijn worden vanaf maart op de schop genomen. Het is nodig om deze metrostations te verbouwen omdat ze al veertig jaar oud zijn. De nieuwe stations moeten het gevoel van veiligheid verhogen bij de reizigers en bovendien komen er extra liften, een voetgangersbrug voor overstappers op Van der Madeweg en langere perronkappen op Spaklerweg.

De nieuwe metrostations moeten lichter en ruimtelijker aanvoelen. Daarom wordt de verlichting in de stations verbeterd, er komen liften die deels van glas zijn en hoeken en nissen worden weggewerkt. De stations worden in delen aangepakt, zodat de metro’s kunnen blijven rijden en reizigers zo min mogelijk overlast ondervinden van de vernieuwing. Drie stations, te weten Gaasperplas, Venserpolder en Verrijn Stuartweg, worden wel 6 tot 7 weken volledig afgesloten, maar hier zet GVB vervangende bussen in.

Gebruiksvriendelijk

De ombouw van deze metrostations moet de stations ook meer gebruiksvriendelijk maken. Door alle kaartautomaten, SOS-palen en informatiepanelen tegen één wand te plaatsen, wordt het gemakkelijker voor reizigers om de weg te vinden in de metrostations. Bovendien verdwijnen de oude loketten die niet meer gebruikt worden. Na twee jaar moeten de zestien stations allemaal vernieuwd zijn.

Groep A is verantwoordelijk voor het ontwerp en aannemer Hegeman+ doet de uitvoering voor 57 miljoen euro. Overigens worden niet alle stations van de Oostlijn vernieuwd. De stations Ganzenhoef en Kraaiennest zijn al eerder gerenoveerd en hoeven nu dus niet aangepakt te worden.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.