RET, metro

RET: ontvlechting RandstadRail komende jaren geen realiteit

Het voorstel van HTM om aparte sporen te ontwikkelen voor de metro’s en trams op de RandstadRail, zal de komende vijftien jaar geen werkelijkheid worden. Tot 2026 staat de ontwikkeling van een dubbelspoor namelijk niet op de investeringslijst van het Rijk en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, dus voor 2030 zal dit plan niet tot uitvoering gebracht kunnen worden. Dit zegt Pedro Peters op Twitter.

Peters reageert hiermee op het rapport dat HTM donderdag naar buiten heeft gebracht, waarin aanbevelingen gedaan worden om de knelpunten op de RandstadRail op te lossen. De meest belangrijke aanbeveling die in dit rapport werd gedaan, was het creëren van aparte sporen voor metro en tram. Nu is er nog op een deel van de RandstadRail sprake van gedeelde infrastructuur voor tram en metro. Dit zou een investering van 200 miljoen vergen.

Korte termijn

Peters geeft toe dat het creëren van twee aparte sporen de beste oplossing zou zijn, maar omdat zelfs de voorbereidingskosten nog niet op de investeringslijst van het Rijk en de Metropoolregio staan, duurt het veel te lang voordat dit plan gerealiseerd kan worden. Hij vindt het daarom verstandiger om te gaan denken aan maatregelen die op de korte termijn genomen kunnen worden. Daarom moeten vervoerders RET, HTM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het rapport bestuderen en ‘samen aan de slag’.

HTM wil een dubbelspoor ontwikkelen, omdat er vaak storingen ontstaan op het stuk spoor waarop tramlijnen 3 en 4 geïntegreerd zijn met de metrolijn tussen Rotterdam en Den Haag. Dit stuk wordt door HTM de ‘samenloop’ genoemd. Door die sporen te splitsen, ontstaan er waarschijnlijk minder storingen, kunnen de voertuigen in geval van nood nog een andere route nemen en kunnen er bovendien meer voertuigen rijden. Het rapport van Mott McDonald deed ook enkele andere aanbevelingen, zoals het instellen van tijdhaltes en het aansluiten van het Lightrailnet uit Zoetermeer op lijn 19.

Lees ook: HTM wil ontvlechting van metro en tram op RandstadRail

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

3 reacties op “RET: ontvlechting RandstadRail komende jaren geen realiteit”

baxspace|08.03.16|20:10

Ik denk RET lijn F oprichten voor Zoetermeer CW/Den Haag. In Zoetermeer wat RegioCitadis trams locaal laten rijden, aan laten sluiten op lijn F. Pijnlijk voor het ego van de HTM, maar voor passagier veel beter. CW heeft genoeg perrons. Dan kan meteen de netkous in Den Haag weer opgedoekt worden. Foute investering, maar er is dan nooit genoeg nagedacht over RandstadRail, een systeem dat bewezen is te werken, maar waarvan het management en de uitvoering niet klopt. Beter ten halve gekeerd…

Arco Sierts|10.03.16|09:54

@baxspace: da’s IMHO wel het allerslechtste wat je kunt doen: een overstap toevoegen :-((
Ik herhaal mijn pleidooi elders reeds gedaan: kijk wat de echte problemen zijn, en los die op, in plaats van “Het Grote Systeemdenken”.
Storingen? > betrouwbaarder maken! Opvolgtijd? > opvolgtijd verkorten! Beveiliging bottleneck? > ATO met moving block invoeren! Issue met laag-hoog-perron? Bouw laag-hoog-laag! Qua herrouteringsopties schiet het MottMc-rapport ernstig tekort; dat kan echt veel beter.

baxspace|29.03.16|11:31

@Arco: kan je onderbouwen waarom een overstap toevoegen slecht is? In Amsterdam gaat dit ook gebeuren. Lijn 51 (metro) zal straks niet verder gaan dan Amsterdam Zuid. Een sneltram zal de metro van Amsterdam Zuid naar Westpoort vervangen. Het lijkt erop dat je genoemde “echte problemen” niet opgelost kunnen worden zonder dat het al te veel mag kosten, voor nu.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.