FLEXITY, Rotterdam, RET, Bombardier

RET bereikt akkoord over railconcessie met Metropoolregio

De huidige Rotterdamse vervoerder RET mag naar alle waarschijnlijkheid ook de komende tien jaar het tram- en metrovervoer blijven verzorgen. De concessieverlener Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de vervoerder hebben tijdens gesprekken afspraken gemaakt die RET de ruimte geven om op 4 mei een formele bieding in te dienen. “Ik ben heel blij – vooral voor de 3000 mensen die bij ons werken – dat we zeker tien jaar ons werk kunnen blijven doen”, aldus RET-directeur Pedro Peters.

De MRDH moet de bieding van RET dan formeel nog beoordelen, voordat de gunning plaatsvindt. Nu de gesprekken tussen de vervoerder en de concessieverlenende partij met een positief resultaat zijn afgesloten, is de kans klein dat de Metropoolregio de bieding afwijst. Het sluiten van dit voorlopige akkoord verliep niet zonder problemen. Enkele weken geleden luidde de Ondernemingsraad van de Rotterdamse vervoerder nog de noodklok over de strenge eisen die de MRDH stelde. Overigens liet RET destijds meteen weten dat ze er vertrouwen in had dat het goed af zou lopen.

Contract

Met deze concessie is een waarde van 3 miljard euro gemoeid. Vandaar dat RET-directeur het heel begrijpelijk zegt te vinden dat de onderhandelingen voor dit contract heftig verliepen. “Het is echt heel veel geld, dus het is heel normaal om daar even ruzie over te hebben. Ik heb nooit getwijfeld over de goede afloop, maar je moet de voorwaarden en eisen goed vaststellen.”

De Ondernemingsraad was bang dat de concessieverlener veel te strenge eisen stelde. “Ze willen een overkill aan rapportages en kwartaalrapporten, stellen heel strenge punctualiteitseisen en willen een flinke stijging van de tevredenheid van de klantenmonitor”, zei Henk van der Maden, voorzitter van de Ondernemingsraad. “Alles straalt uit dat de concessieverlener in 2026 wil gaan aanbesteden.”

Aanvullende afspraken

Pex Langenberg, voorzitter van de Vervoersautoriteit MRDH is echter van mening dat die strenge eisen wel meevallen. “De RET is al heel goed, maar we willen dat ze de komende tien jaar zo goed blijven. Het moet een gezond bedrijf blijven en onze investering moeten we goed bewaken.” Volgens Peters zijn er niet alleen afspraken gemaakt over het laten rijden van trams en metro’s van de voertuigen, maar ook over het beheer en het onderhoud van de infrastructuur in de regio en maakt het sociale veiligheidscontract deel uit van de nieuwe railconcessie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.