metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

OR RET kritisch over mogelijke nachtmetro op metrolijn E

De ondernemingsraad van de Rotterdamse vervoerder RET twijfelt sterk aan de haalbaarheid en wenselijkheid van de nachtmetro tussen Den Haag Centraal en het Rotterdamse metrostation Slinge. De ondernemingsraad vermoedt dat er in Rotterdam nauwelijks behoefte is aan een nachtmetro, dat de kosten te hoog worden en denkt dat dit negatieve gevolgen heeft op de gezondheid van het personeel.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) verricht na de zomer een onderzoek naar de kansen van een metro die ’s nachts moet gaan rijden op Metrolijn E. Raadsleden van de Rotterdamse gemeenteraad en uit de gemeente Pijnacker-Nootdorp hebben de MRDH verzocht om dit onderzoek uit te voeren, omdat zij geloven dat een nachtmetro de bereikbaarheid van de stad vergroot. Nu vertrekt de laatste metro uiterlijk om 01.00 uur en dat vinden de raadsleden te vroeg.

Mening ondernemingsraad

De OR van RET ziet echter vooral nadelen. Er is namelijk veel meer extra personeel nodig. Niet alleen metrobestuurders en beveiligingsmensen, maar ook schoonmakers. “Het gaat om iets dat de MRDH heeft geroepen. Ondoordacht, denken wij”, aldus Henk van der Maden van de OR RET. “Wij denken dat de kosten de baten absoluut niet zullen dekken.”

Hij verwacht dat het aantal reizigers minimaal zal zijn. “Als die behoefte er was geweest, hadden we daar wel eerder iets van gemerkt. Dit lijkt meer een behoefte van ambtenaren”, vertelt Van der Maden. “Maar voor tien mensen ga je geen nachtmetro laten rijden.” Daar komt nog bij dat ook de bewoners van Rotterdam die naast het spoor wonen, dan de hele nacht door metro’s zullen horen. “De mensen naast het spoor zullen niet blij zijn.”

Gezondheid

De ondernemingsraad heeft ook bezwaren vanwege de gezondheid van het personeel. Dit zou namelijk negatieve gevolgen hebben op de gezondheid van het personeel en op het sociale leven van een OV-medewerker. Vooral vanwege de hoge gemiddelde leeftijd bij RET, denkt Van der Maden dat het niet verstandig zou zijn om een nachtmetro te gaan laten rijden. Mocht het onderzoek van de MRHD uiteindelijk positief oordelen over de komst van een nachtmetro, moeten ze daarvoor een goede discussie voeren over de uitvoering.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “OR RET kritisch over mogelijke nachtmetro op metrolijn E”

Tiede-Jan Breevaart|19.08.16|15:05

De OR van de RET maakt zich zwaar belachelijk met dit standpunt

Bernie Stevenson|23.08.16|18:40

Hebben ze het weer overt een nachtmetro die eindigd op Slinge. IK HEB HIER NIETS AAN!Het MOET doorrijden naar Spijkensisse!. Klaagen ze over de laatste metro om 01:00 vanuit Pijnacker; Ik woon binnen Rotterdam en mijn laatste metro richting Spijkenisse vertrekt rond middernacht. Rotterdam eindigd niet bij Slinge!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.