De Thalys op Rotterdam Centraal, foto: ANP

‘Treinkaartje met vaste prijs bevordert internationaal treinreizen’

De spoorsector dient het veel gemakkelijker te maken om één kaartje tegen één vaste prijs te kunnen boeken voor internationaal treinreizen. Op die manier kunnen treinen concurreren met internationale bussen, die hun ticketing veel beter op orde hebben. Dit meent Arriën Kruyt, de voorzitter van reizigersorganisatie van Rover. “Grensoverschrijdend vervoer heeft momenteel twee problemen, namelijk verschillende tariefsystemen en de techniek voor het kaartje.”

Het blijkt momenteel erg lastig om één kaartje en één tarief vast te stellen op een spoorverbinding waarbij een landsgrens wordt overschreden, laat staan twee landsgrenzen. Dit is bijvoorbeeld het geval op de verbinding Luik-Maastricht-Aken. Momenteel zijn daarvoor nog drie verschillende tickets nodig.

EurekaRail

De noodzaak voor een grensoverschrijdend tariefsysteem en een ticketingsysteem is hoog, maar dat vereist momenteel nogal wat van vervoerders en vooral van overheden. Op dit moment gebruiken bijna alle vervoermaatschappijen in de verschillende Europese landen nog een ander tariefsysteem. Dit wordt goed gevoeld in Zuid-Nederland dat verbonden is met België en met Duitsland. Daar wordt dus veel over de grens gereisd, maar ook reizen inwoners van Duitsland via Limburg naar België en andersom.

De provincies Limburg en Noord-Brabant vinden het belangrijk om het vervoer te verbeteren en werken daarom samen in het project EurekaRail. EurekaRail is gestart in juni 2016 en wordt ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en is mede-gefinancieerd door de Europese Unie. EurekaRail onderzoekt de mogelijkheden voor het verbeteren van onbegrensd treinreizen en gaat samenwerkingsverbanden aan met betrokken instanties in Duitsland en België voor de realisatie en financiering ervan.

Zij hebben onder andere adviesbureau Twynstra Gudde ingeschakeld om te onderzoeken wat er nodig is voor de organisatie van naadloos vervoer op het spoor over de landsgrenzen heen. In EurekaRail zijn nu vijf ‘bottlenecks’ vastgesteld waar de internationale verbinding moet verbeteren.

Ticketing

De eerste taak van Twynstra Gudde is om op zoek te gaan naar de beste vorm van ticketing op het grensoverschrijdende vervoer, zoals tussen Luik-Aken-Maastricht. “Het gaat hier om zowel kort als lang vervoer, waarna kan worden overgestapt op een internationale trein zoals de Thalys of de ICE”, aldus adviseur Ellen Lastdrager van Twynstra Gudde. “We merken warme belangstelling bij overheden en vervoerders. Ticketing is een onderwerp dat nu heel erg speelt.”

Om reizigers zo gemakkelijk mogelijk een ticket te laten verkrijgen, kijkt Lastdrager naar alle technische mogelijkheden en ook naar ontwikkelingen in het buitenland, zoals betalen met je mobiel. Ze denkt dat het aannemelijk is dat er meerdere kaartjes en meerdere structuren moeten komen. Lastdrager: “Voor sommige reizigers is achteraf betalen misschien het gemakkelijkste en voor anderen is het juist gemakkelijker om online simpel één kaartje te kunnen kopen.”

Prijs

Hierna zal Twynstra Gudde ook te kijken naar tarifering, om te bepalen hoe het beste één prijs bepaald kan worden voor een grensoverschrijdende reis. Ook dat is een forse uitdaging. Lastdrager: “We hebben te maken met verschillende vormen van overheidstructuren en met verschillende wijzen waarop tarieven worden vastgesteld. In Nederland kennen we bijvoorbeeld al een regionaal tarief en het NS-tarief.

Rover-voorzitter Kruyt erkent dat het bestaan van meerdere tariefsystemen in de verschillende landen een van de grootste problemen is voor het goed organiseren van grensoverschrijdende verbindingen. Toch is hij positief gestemd. Hij is te spreken over de ontwikkeling dat online platforms de beste prijs uitzoeken voor het internationale treinvervoer en ziet grote bereidheid aan de Duitse en Nederlandse kant om het grensoverschrijdend vervoer te verbeteren.

Bestuurders

Die bereidheid is belangrijk, want volgens Kruyt is de regie van provincies bij de realisatie van goed grensoverschrijdend vervoer onmisbaar. De Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck is volgens de Rover-voorzitter een voorbeeld dat het wel degelijk mogelijk is om verandering in gang te brengen. Ook is hij blij dat Arriva – een internationaal bedrijf – in Limburg het vervoer gaat verzorgen vanaf 11 december.

Een voortrekkersrol van overheden is belangrijk, want bij vervoerders zelf staat grensoverschrijdend vervoer vaak niet al te hoog op de agenda. Hij stelt wel dat NS hierop een uitzondering vormt. Kruyt: “Vervoerders zijn vaak erg intern gericht, want grensoverschrijdend vervoer is ook maar een heel klein onderdeel en bovendien veel gedoe. Je hebt ander materieel en soms een ander beveiligingssysteem nodig. Maar ik zie het als de taak van reizigersorganisaties om door deze impasse heen te breken.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Treinkaartje met vaste prijs bevordert internationaal treinreizen’”

Loek van der Heide|15.11.16|10:30

‘Treinkaartje met vaste prijs bevordert internationaal treinreizen’
Aan dhr Arriën Kruyt auteur van bovenstaand artikel in OVTrein dd di 15 nov. 2016 zou ik willen zeggen, volledig mee eens. Maar trek deze ‘eenheidsprijs per strekkende kilometer ad. ‘Way-farer’dan eerst even Nationaal door in Nederland 1- in een ‘go’ in/uit-checken 2-Het Gelijktrekken van Way-farer KM-tarieven in BeNeLux, Duitsland Scandinavië Frankrijk.

Hans Verbraak|15.11.16|13:01

Een aardig voorbeeld is de samenwerking tussen DB, SBB en OeBB om het internatonale vervoer te stimuleren. Moet m.i. ook in deze genoemde driehoek mogelijk zijn. Maar uit ervaring weet ik, als oud-NSer, dat het eigenbelang helaas bij iedere maatschappij prevaleert.Zo wil NS alles via de ICE hebben naar Duitsland. Jammer genoeg is kortzichtigheid nog steeds het geval. Hans Verbraak

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.