Stadsregio Amsterdam keurt nieuwe OV-plannen Amsterdam goed

GVB, Sloterdijk, (foto: GVB Verbindt)

Het Amsterdamse metronetwerk wordt vanaf medio 2018 de ruggengraat van het Amsterdamse OV. De Stadsregio Amsterdam heeft namelijk de vervoerplannen van de vervoerders GVB, EBS en Connexxion voor het vervoer in en rondom Amsterdam goedgekeurd. Deze plannen moeten ingaan in juli 2018, omdat op dat moment ook de Noord/Zuidlijn rijdt. Dit betekent een flinke aanpassing van de routes van bussen en trams, omdat die worden aangepast op het metronetwerk in Amsterdam.

Er zijn wel enkele kleine veranderingen gedaan aan de concept-vervoerplannen van de GVB en EBS, maar grotendeels zijn de plannen intact gebleven. Dit terwijl er veel commentaar kwam op deze plannen. Reizigersorganisaties en vervoerkundigen waarschuwden dat er wel heel erg werd ingezet op de Noord/Zuidlijn, waarbij bovendien met name sprake zou zijn van een verschuiving van het aantal reizigers.

Impuls voor Amsterdams OV

De Stadsregio vindt dit commentaar echter niet gegrond en heeft, met de veranderingen, de plannen goedgekeurd. De GVB is hier heel blij mee. “Dit vervoerplan betekent een forse impuls voor het OV in Amsterdam, boven en onder de grond”, aldus GVB-directrice Alexandra van Huffelen. De vervoerder denkt met het nieuwe vervoerplan dat de drukte in het Amsterdamse OV beter het hoofd geboden kan worden.

De GVB zegt overigens wel maatregelen te willen nemen om de zorgen bij de reizigersorganisaties en de Amsterdamse politiek te willen wegnemen. Daarbij ging het onder meer over de extra overstappen die reizigers nu moeten maken. “We begrijpen die zorgen en hebben in reactie op een advies van de Reizigersadviesraad aangegeven dat overstapbegeleiding voor kwetsbare groepen een topprioriteit is”, aldus de vervoerder.

Tramnetwerk

GVB is zelf van mening dat het OV-net in Amsterdam beter wordt door het nieuwe plan, maar dit houdt wel een flinke aanpassing aan het tramnetwerk in; iets waar veel commentaar op kwam. De GVB benadrukt dat er minder trams gaan rijden naar het Centraal Station, maar dat er tramverbindingen komen tussen oost en west. “Dankzij de komst van de Noord/Zuidlijn konden we een vervoerplan maken waarmee we de drukte beter kunnen wegrijden en de buitenwijken beter bereikbaar maken”, aldus Van Huffelen.

De Stadsregio heeft de concept-vervoerplannen getoetst en daar geen problemen gevonden, waardoor de plannen nu definitief zijn gemaakt. Maar volgens de GVB-directrice betekent dat niet dat de plannen niet kunnen veranderen, als dit nodig blijkt. “We zijn natuurlijk alert op hoe dit nieuwe net het doet in de praktijk en gaan de ontwikkelingen nauwgezet monitoren”, legt Van Huffelen uit. “Als er ruimte is om het netwerk verder te verbeteren dan doen we dat.”

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.