RandstadRail, lijn 3, Den Haag

Punctualiteit RandstadRail gestegen naar 95 procent

De Randstadrail-trams op de lijnen 3 en 4 vertrokken in 2016 in minimaal 95 procent van de gevallen op tijd. Daarmee is de punctualiteit van deze lijnen behoorlijk verbeterd in vergelijking met twee jaar eerder, toen gemiddeld slechts 75 procent van alle treinen op tijd vertrok. Dit laat de gemeente Zoetermeer weten.

Dit komt door verschillende maatregelen die vervoerder HTM hier heeft genomen, zoals een vernieuwing van de sporen en betere instructies voor het personeel. De Telegraaf meldt verder dat meer reizigers het vervoer op de Randstadrail richting Zoetermeer waarderen. In 2014 kreeg de tram van de RandstadRail nog gemiddeld het cijfer 7 van de gebruikers en dat is in 2016 gestegen naar een 7,5.

Meer reizigers

Behalve betere punctualiteit en een hogere tevredenheid, is ook het aantal reizigers in de laatste jaren gestegen. In de eerste helft van 2013 maakten 7,8 miljoen reizigers gebruik van de RandstadRail. Volgens Marc Rosier, de wethouder van Verkeer in Zoetermeer, is dat aantal in het eerste half jaar van 2016 gestegen naar 9,2 miljoen.

De wethouder is tevreden over de verbeterde prestaties van de RandstadRail, waar de gemeente Zoetermeer ook aan heeft bijgedragen. “Zowel de betrouwbaarheid als de tevredenheid over de RandstadRail is gestegen. Ik vind dat belangrijk omdat dat inwoners van Zoetermeer moeten kunnen vertrouwen op de Randstadrail. Dat de RandstadRail nu beter functioneert dan in het verleden, komt grotendeels door de druk vanuit Zoetermeer op de HTM. Daar mogen we tevreden over zijn.”

Toekomstplannen

Hoewel de wethouder zeer positief is over de inspanningen van de Haagse vervoerder, hoopt hij de prestaties in de komende jaren verder te verbeteren. Zo zou de punctualiteit nog verder moeten stijgen naar 97 procent. De HTM heeft al aangegeven om door te gaan met het verbetertraject dat al loopt. Het grootste probleem ligt nog steeds tussen de haltes Leidschenveen en de Laan van NOI, waar de trams van de RandstadRail samenkomen met de metro naar Rotterdam.

In maart toonde onafhankelijk onderzoek aan dat er 200 miljoen zou moeten worden geïnvesteerd in de ‘ontvlechting’ van de Rotterdamse metrolijn met de lightrailverbinding met Zoetermeer. Door een aparte metrolijn aan te leggen, zouden er hoogstwaarschijnlijk minder vaak storingen ontstaan op de RandstadRail-lijnen van HTM. Die ontvlechting leek in maart echter in ieder geval het komende decennium geen realiteit te worden.

Lees ook: HTM wil ontvlechting van metro en tram op RandstadRail

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Punctualiteit RandstadRail gestegen naar 95 procent | OVPro.nl
RandstadRail, lijn 3, Den Haag

Punctualiteit RandstadRail gestegen naar 95 procent

De Randstadrail-trams op de lijnen 3 en 4 vertrokken in 2016 in minimaal 95 procent van de gevallen op tijd. Daarmee is de punctualiteit van deze lijnen behoorlijk verbeterd in vergelijking met twee jaar eerder, toen gemiddeld slechts 75 procent van alle treinen op tijd vertrok. Dit laat de gemeente Zoetermeer weten.

Dit komt door verschillende maatregelen die vervoerder HTM hier heeft genomen, zoals een vernieuwing van de sporen en betere instructies voor het personeel. De Telegraaf meldt verder dat meer reizigers het vervoer op de Randstadrail richting Zoetermeer waarderen. In 2014 kreeg de tram van de RandstadRail nog gemiddeld het cijfer 7 van de gebruikers en dat is in 2016 gestegen naar een 7,5.

Meer reizigers

Behalve betere punctualiteit en een hogere tevredenheid, is ook het aantal reizigers in de laatste jaren gestegen. In de eerste helft van 2013 maakten 7,8 miljoen reizigers gebruik van de RandstadRail. Volgens Marc Rosier, de wethouder van Verkeer in Zoetermeer, is dat aantal in het eerste half jaar van 2016 gestegen naar 9,2 miljoen.

De wethouder is tevreden over de verbeterde prestaties van de RandstadRail, waar de gemeente Zoetermeer ook aan heeft bijgedragen. “Zowel de betrouwbaarheid als de tevredenheid over de RandstadRail is gestegen. Ik vind dat belangrijk omdat dat inwoners van Zoetermeer moeten kunnen vertrouwen op de Randstadrail. Dat de RandstadRail nu beter functioneert dan in het verleden, komt grotendeels door de druk vanuit Zoetermeer op de HTM. Daar mogen we tevreden over zijn.”

Toekomstplannen

Hoewel de wethouder zeer positief is over de inspanningen van de Haagse vervoerder, hoopt hij de prestaties in de komende jaren verder te verbeteren. Zo zou de punctualiteit nog verder moeten stijgen naar 97 procent. De HTM heeft al aangegeven om door te gaan met het verbetertraject dat al loopt. Het grootste probleem ligt nog steeds tussen de haltes Leidschenveen en de Laan van NOI, waar de trams van de RandstadRail samenkomen met de metro naar Rotterdam.

In maart toonde onafhankelijk onderzoek aan dat er 200 miljoen zou moeten worden geïnvesteerd in de ‘ontvlechting’ van de Rotterdamse metrolijn met de lightrailverbinding met Zoetermeer. Door een aparte metrolijn aan te leggen, zouden er hoogstwaarschijnlijk minder vaak storingen ontstaan op de RandstadRail-lijnen van HTM. Die ontvlechting leek in maart echter in ieder geval het komende decennium geen realiteit te worden.

Lees ook: HTM wil ontvlechting van metro en tram op RandstadRail

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.