RET: metro ’s avonds uurtje laten doorrijden kost 6 tot 7 ton

metro, RET

De RET heeft ongeveer tussen de 6 en 7 ton nodig om het openbaar vervoer ’s avonds een uur langer te laten rijden. Dit blijkt uit een onderzoek van de Rotterdamse vervoerder naar de kosten van een mogelijk nachtnet in de stad. RET onderzocht verschillende varianten van het nachtnet, maar het is volgens de vervoerder het meest haalbaar om de laatste metro’s een uur langer te laten doorrijden. 

RET heeft de kosten van een nachtnet in Rotterdam onderzocht op verzoek van de Rotterdamse gemeenteraad en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die meer informatie wilden over de kosten. Daarom onderzocht de vervoerder hoe prijzig het zou zijn om metro’s en bussen de hele nacht te laten rijden, een deel van de nacht en een uurtje langer.

Haalbaarheid nachtnet

Volgens de RET is het ook echt haalbaar om een uur langer door te rijden. Hiermee zou de vervoerder een paar duizend mensen bedienen. Dit zijn de mensen die een avondje uitgaan en half 1 eigenlijk te vroeg vinden om naar huis te gaan. Dit bekostigen kost de RET 6 á 7 ton extra. Het metrovervoer in Rotterdam is al winstgevend en dit zou betaald kunnen worden door de vervoerder. Maar in dat geval draagt de RET minder af aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en juist dit geld wordt weer gebruikt om andere OV-dingen te betalen.

De vervoerder geeft bovendien toe dat dit zou kunnen leiden tot extra overlast. “Er wordt nu al vaak geklaagd over de geluidsoverlast en in de nacht telt dit extra hard aan”, vertelt RET-directeur Pedro Peters. “En dan moet je ook nog denken aan het onderhoud, dat vaak ’s avonds wordt uitgevoerd, en aan de sociale veiligheid. Het is dus nog een hele klus, maar we hebben het uitgezocht en het is haalbaar.”

RET adviseert alvast om dit nachtnet eerst een jaar als proef in te voeren. Dit betekent geenszins dat het nachtnet zeker wordt ingevoerd; de politiek moet nog een oordeel vellen. En de vervoerder zelf moet hierover nog in overleg met de ondernemingsraad, die eerder sceptisch leek over een mogelijk nachtnet. De verwachting van Peters is dat dit nachtnet op zijn vroegst in december realiteit zou kunnen worden.

Kosten volledige net

De treinen nog een uurtje langer laten rijden, is de goedkoopste variant mogelijk. RTV Rijnmond meldt dat het ongeveer 3,4 miljoen euro per jaar zou kosten om reizigers in staat te stellen vrijdag- en zaterdagnacht de hele nacht gebruik te laten maken van het OV. De opbrengsten hiervan bedragen maar ongeveer 700.000 euro.

Ook kan er een deel van de nacht een metro blijven rijden. RET heeft onderzocht dat het ongeveer 2,4 miljoen euro per jaar kost om metro’s te laten rijden tot 01.30 ’s avonds en ’s ochtends weer te laten vertrekken vanaf 05.30 uur. Dit is dus goedkoper, maar er zullen ook minder reizigers gebruikmaken van deze optie, wat het gat in de financiering opnieuw hoog doet uitkomen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.