RET, metro

Kostendekkingsgraad van de RET in 2016 opnieuw toegenomen

De kostendekkingsgraad van de RET is in 2016 verder toegenomen naar 80,2 procent. Dit betekent dat de vervoerder minder subsidie hoeft te gebruiken om de exploitatie uit te kunnen voeren. Bovendien heeft de stadsvervoerder 2016 afgesloten met een positief financieel resultaat van 5,1 miljoen euro. Dit blijkt uit het jaarverslag dat deze week is gepresenteerd door de Rotterdamse stadsvervoerder.

Het financieel resultaat van 5,1 miljoen is euro is overigens minder dan de 6,6 miljoen die de RET een jaar eerder wist te bereiken of de 9,8 miljoen in 2014, maar wel hoger dan de 5 miljoen euro die RET zelf had begroot. Naast een positief financieel resultaat, groeide ook het aantal reizigerskilometers en het aantal instappers. Dit kwam onder meer door een beperkte toename van het aantal dienstregelingsuren. RET-directeur Pedro Peters: “Goede resultaten zijn niet mogelijk zonder de inzet van alle collega’s en de goede samenwerking met de ondernemingsraad en vakbonden. Daarvoor wil ik hen hartelijk danken.”

Stiptheid

De RET heeft ook weer positieve resultaten weten te behalen voor de stiptheid van de voertuigen. De metro presteert net als andere jaren het beste, waarbij in 2016 94,7 procent van de voertuigen op tijd reed. De stiptheid van de bussen en de trams steeg respectievelijk naar 93,3 procent en 89,3 procent.

De RET is verder nog steeds positief over haar aanpak van zwartrijders, al is het aantal zwartrijders alleen in het tramvervoer gedaald, van 0,5 procent naar 0,4 procent. In het metrovervoer is het met 0,8 procent gelijk gebleven en in de bus is het heel licht gestegen.

Het aantal geregistreerde incidenten van geweld richting personeel is ook toegenomen van 785 naar 804. Daarbij is het veiligheidsgevoel van reizigers erg positief, waarbij ze de bus beoordelen met een 7,9, een ritje met de metro een 7,7 en een reis met de tram zelfs een 8 geven voor sociale veiligheid.

Kostendekkingsgraad

De kostendekkingsgraad is dus opnieuw toegenomen. Hiermee wordt het relatieve aandeel van de kaartopbrengsten in het totaal van de exploitatieopbrengsten bedoeld. Voor 2016 komt dit uit op 80,2 procent, in vergelijking met 78,5 procent in 2015 en 74,4 procent in 2014.

Een uitdaging voor de RET voor toekomstige jaren is de gemiddelde leeftijd en het relatief hoge ziekteverzuim. Er dreigt bovendien onvoldoende instroom van technisch personeel en andere functies. “De hogere pensioenleeftijd en onregelmatige diensten stellen hoge eisen aan onze medewerkers”, aldus directeur Pedro Peters.

“Daarom hielden we in 2016 een onderzoek naar de belastbaarheid van onze RET-collega’s. De resultaten geven inzicht in hoe inzetbaar en belastbaar we zijn. De gemiddelde leeftijd van de RET’er is ruim 50 jaar. Over een paar jaar komt een grote uitstroom op gang. Daarop inspelend hebben we ook in 2016 allerlei betaalde leerwerktrajecten aangeboden om jongeren bij de RET aan de slag te krijgen. Tientallen jongeren kwamen daardoor in dienst.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.