Den Haag CS, sprinter, intercity, foto: ProRail/Rob van Esch

Weinig hinder van eerste staking van FNV Spoor op Den Haag en Zwolle

Den Haag CS, sprinter, intercity, foto: ProRail/Rob van Esch

De eerste staking van FNV Spoor op maandagochtend tussen 05.00 en 09.00 uur heeft relatief weinig overlast voor reizigers opgeleverd. Volgens NS reden er circa 35 treinen vanaf Zwolle en Den Haag Centraal niet en hebben 37 mensen zich officieel opgegeven als deelnemer aan deze staking. Met de staking konden medewerkers aan NS tonen het niet eens te zijn met die nieuwe strategie van de spoorvervoer.

De vakbond waarschuwde reizigers vooraf voor overlast omdat ze langer op een trein moeten wachten, maar belooft ook dat NS-werknemers zorgen voor koffie, thee en koeken. De staking werd woensdag al aangekondigd, nadat NS niet inging op een ultimatum. FNV Spoor benadrukt nog maar eens dat het een laatste redmiddel is. “De acties zijn niet tegen de reiziger gericht en in feite ook niet tegen NS. De werknemers willen juist dat NS sterk blijft”, aldus Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor.

Overleg

FNV Spoor besloot niet verder te gaan met praten met NS omdat de vakbond het gevoel heeft dat NS niet opschuift in de richting van FNV. Janssen: “Dat de werknemers nu het werk neerleggen betekent: het is menens. Dit zijn mensen met hart voor het spoor, hart voor de reizigers en hart voor NS. We starten nu met estafette stakingen. De acties op de stations Den Haag Centraal en Zwolle zijn daarvan het begin. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de directie doof blijft voor het signaal van de werknemers.”

FNV zegt te spreken voor circa 6000 mensen die het niet eens zijn met de nieuwe strategie van NS. Zij eisen daarom dat de vervoerder weer meebiedt op de concessies voor regionale lijnen, stopt met de werkgelegenheid uit de regio’s te halen en de werkgelegenheid van de winkels en horeca op stations in eigen beheer houdt. Bovendien willen ze voor betere veiligheid dat NS twee conducteurs inzet op alle dubbeldekkers.

Reactie NS

NS-directrice Nanouke van ’t Riet reageerde na afloop van de staking nog steeds te betreuren dat de vakbond deze maatregel heeft genomen en hoopt dat FNV van verdere acties afziet. “De acties van vanmorgen zijn vervelend geweest voor onze reizigers”, aldus Nanouke van ’t Riet van NS. “Dat de gevolgen voor de landelijke dienstregeling meevielen, doet daar niets aan af. De deur voor constructief overleg staat bij ons nog altijd open. We streven namelijk hetzelfde doel na: een sterk NS voor de toekomst. Dat is in het belang van onze reizigers én medewerkers.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Weinig hinder van eerste staking van FNV Spoor op Den Haag en Zwolle | OVPro.nl
Den Haag CS, sprinter, intercity, foto: ProRail/Rob van Esch

Weinig hinder van eerste staking van FNV Spoor op Den Haag en Zwolle

Den Haag CS, sprinter, intercity, foto: ProRail/Rob van Esch

De eerste staking van FNV Spoor op maandagochtend tussen 05.00 en 09.00 uur heeft relatief weinig overlast voor reizigers opgeleverd. Volgens NS reden er circa 35 treinen vanaf Zwolle en Den Haag Centraal niet en hebben 37 mensen zich officieel opgegeven als deelnemer aan deze staking. Met de staking konden medewerkers aan NS tonen het niet eens te zijn met die nieuwe strategie van de spoorvervoer.

De vakbond waarschuwde reizigers vooraf voor overlast omdat ze langer op een trein moeten wachten, maar belooft ook dat NS-werknemers zorgen voor koffie, thee en koeken. De staking werd woensdag al aangekondigd, nadat NS niet inging op een ultimatum. FNV Spoor benadrukt nog maar eens dat het een laatste redmiddel is. “De acties zijn niet tegen de reiziger gericht en in feite ook niet tegen NS. De werknemers willen juist dat NS sterk blijft”, aldus Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor.

Overleg

FNV Spoor besloot niet verder te gaan met praten met NS omdat de vakbond het gevoel heeft dat NS niet opschuift in de richting van FNV. Janssen: “Dat de werknemers nu het werk neerleggen betekent: het is menens. Dit zijn mensen met hart voor het spoor, hart voor de reizigers en hart voor NS. We starten nu met estafette stakingen. De acties op de stations Den Haag Centraal en Zwolle zijn daarvan het begin. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de directie doof blijft voor het signaal van de werknemers.”

FNV zegt te spreken voor circa 6000 mensen die het niet eens zijn met de nieuwe strategie van NS. Zij eisen daarom dat de vervoerder weer meebiedt op de concessies voor regionale lijnen, stopt met de werkgelegenheid uit de regio’s te halen en de werkgelegenheid van de winkels en horeca op stations in eigen beheer houdt. Bovendien willen ze voor betere veiligheid dat NS twee conducteurs inzet op alle dubbeldekkers.

Reactie NS

NS-directrice Nanouke van ’t Riet reageerde na afloop van de staking nog steeds te betreuren dat de vakbond deze maatregel heeft genomen en hoopt dat FNV van verdere acties afziet. “De acties van vanmorgen zijn vervelend geweest voor onze reizigers”, aldus Nanouke van ’t Riet van NS. “Dat de gevolgen voor de landelijke dienstregeling meevielen, doet daar niets aan af. De deur voor constructief overleg staat bij ons nog altijd open. We streven namelijk hetzelfde doel na: een sterk NS voor de toekomst. Dat is in het belang van onze reizigers én medewerkers.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.