Staatssecretaris noemt stakingen van FNV Spoor onverstandig

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu noemt de stakingen van FNV Spoor in de afgelopen week ‘onverstandig’ en denkt dat de vakbond beter verder in overleg kan gaan met NS. “Out of the blue beginnen met acties die de reizigers treffen, is niet zo handig als je draagvlak zoekt”, zei Dijksma tijdens het algemeen overleg met de Tweede Kamerleden. NS-medewerkers legden zowel maandag- als vrijdagochtend het werk enkele uren neer.

De vakbond hoopt NS over te halen om in te gaan op de vier eisen die de vakbond heeft. Twee daarvan werden zowel door de staatssecretaris als door enkele andere Tweede Kamerleden kritisch bekeken, namelijk de wens om toch mee te dingen naar regionale spoorlijnen en het terugdraaien van het besluit om de retail te gaan uitbesteden.

Geen massieve actie

“Het is belangrijk om de kwaliteit en de prestaties verder te verbeteren en dat heeft focus nodig”, stelde ze. Bovendien is er geen sprake van een massieve actie, want de andere vakbonden doen niet mee met de acties en zitten wel nog met NS om tafel. “Laten we het vooral aan tafel oplossen en geen onrust veroorzaken met deze stakingen, want dat gebeurt. Zelfs al zijn de acties niet zo heel effectief.”

Inderdaad hebben de acties tot relatief weinig overlast geleid voor reizigers. Volgens NS hebben voor de tweede actie op vrijdagochtend in Zwolle 12 personeelsleden aan de spoorvervoerder aangegeven te willen deelnemen aan de staking en zijn er 3 treinen uitgevallen. De punctualiteit lag rond de 95 procent en dat is volgens NS gebruikelijk op een vrijdagochtend.

Politieke reacties

De Tweede Kamerleden debatteerden hierover ook onderling tijdens het overleg. Als reactie op SP-Kamerlid Cem Laçin, liet Jan Middendorp van de VVD weten dat FNV er in zijn ogen beter aan had gedaan om in gesprek te blijven met NS of publieksvriendelijke acties te voeren. Rob Jetten van D66 meent dat de stakingen met name hinderlijk zijn voor NS, nu de spoorvervoerder hard zijn best doet zich te verbeteren. “Nu staken is desastreus voor het imago en helpt de NS op de lange termijn ook niet.” Laçin reageerde echter dat NS al een prima imago heeft en dat de meeste reizigers sympathie hebben voor de actie.

Jetten benadrukte bovendien dat de Tweede Kamer een belangrijke rol heeft gespeeld bij de nieuwe strategie van NS. “Het uitbesteden van de retail en het niet langer meedingen op regionale treindiensten, is een wens van ons als Kamer omdat NS zich moet richten op de kerntaken en omdat NS bij de aanbesteding in Limburg grote fouten heeft gemaakt. Dan zijn stakingen toch niet op zijn plaats?” Laçin zegt echter de zorgen van FNV Spoor ook op deze twee eisen wel te delen, omdat dit ten koste kan gaan van arbeidsplaatsen. “Er zijn afspraken gemaakt in de Kamer, maar ik heb er mijn twijfels over of dat de juiste afspraken zijn.”

Eerste staking

Afgelopen maandag voerde FNV de eerste actie en werd het werk neergelegd in Den Haag Centraal en op Zwolle. Dit zorgde er destijds voor dat 35 treinen niet reden. 37 medewerkers gaven bij NS aan deel te nemen aan de staking.Deze actie vormde het begin van een estafettestaking, waarmee FNV NS wil overhalen zich meer in de richting van de eisen van de vakbond te bewegen.

Een belangrijke eis voor de vakbond is dat NS een twee conducteur inzet op dubbeldekkers. “Vroeger was het op de dubbeldekkers één, twee keer per week foute boel”, aldus een hoofdconducteur tegen de vakbond. “Nu zeg ik weleens, een dienst niet verrot gescholden is een dienst niet geleefd. Iedere dag maken mijn collega’s en ik agressie op de dubbeldekkers mee. Die tweede conducteur is voor mij echt heel belangrijk.”

Reactie

Hoewel de overlast meevalt, kan niet iedereen begrip opbrengen voor deze staking. Reizigersorganisaties Rover en de Maatschappij voor Beter OV hekelen de FNV om personeel het werk neer te laten leggen. Die laatste is van mening dat de FNV bovendien veel te laat kwam met de aankondiging van de staking in de regio Arnhem-Nijmegen. Daardoor zouden NS en passagiers veel te weinig tijd hebben om zich hierop voor te bereiden.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.