Arriva-trein in concessie Pågatågen (bron: Deutsche Bahn)

DB Arriva wint Zweedse spoorconcessie van 550 miljoen

DB Arriva heeft de openbare aanbesteding gewonnen om het spoorvervoer te mogen verzorgen in de Zweedse concessie Pågatågen. Het contract loopt van 2018 tot 2026 en er is 550 miljoen euro mee gemoeid. De buitenlandse dochtermaatschappij van het Duitse Deutsche Bahn verzorgt het treinverkeer in deze concessie nu ook al. In 2007 won DB Arriva de concessie, waarmee de vervoerder voor het eerst ook voet aan de grond kreeg in de Zweedse spoormarkt.

De concessie uit 2007 werd al met twee jaar verlengd, omdat de concessieverlener tevreden was over de service van Arriva. In de concessie is het spoorvervoer opgenomen rondom de steden Malmö, Helsingborg, en Trellenborg. In totaal werken er 520 medewerkers.

Reizigersgroei

De vervoerder gaat ervan dat het aantal reizigers flink toe zal nemen in vergelijking met de 21,2 miljoen passagiers in 2015. In het nieuwe contact is daarom opgenomen dat Arriva verantwoordelijk wordt voor het onderhoud aan de treinvloot en zelf nieuwe treinen moet gaan introduceren op deze dienst. De vervoerder heeft al laten weten flink meer treinen te willen inzetten. De vloot moet groeien van 66 naar 99 voertuigen.

Bovendien heeft DB Arriva beloofd om een nieuw digitaal mobiliteitsplatform te ontwikkelen, genaamd Arriva Tågportal. Het is de bedoeling dat het hiermee gemakkelijker wordt om de diensten die Arriva biedt, beter te coördineren en de reisinformatie te verbeteren. De vervoerder verwacht daarmee met de verwachte reizigersgroei te kunnen omgaan.

Groeimotor

“Het vasteland van Europa is een belangrijke groeimotor voor Arriva”, vertelt Manfred Rudhart, de algemeen directeur van de Arriva Group. “Het is een belangrijke overwinning voor ons om het nieuwe railcontract voor Pågatågen binnen te slepen, terwijl de competitie zwaar was. Met dit nieuwe contract kunnen reizigers genieten van nieuwe treinen, betere aansluitingen en betere informatie.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.