Station Hoek van Holland Strand, ontwerp, Hoekse Lijn

Ombouw Hoekse Lijn loopt bijna half jaar vertraging op

De ombouw van de Hoekse Lijn naar een metroverbinding is door problemen flink vertraagd. De verwachting is dat de nieuwe verbinding pas opgeleverd zal worden in februari 2018, terwijl het plan september 2017 was. Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, start de RET na de zomer een proef met extra spitsritten tussen Vlaardingen Centrum en Schiedam Centrum.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag maakte woensdag de vertraging bekend. De betrokken partijen zeggen het uitstel erg te betreuren en stellen dat het zo snel mogelijk afronden van de ombouw hun hoogste prioriteit is, zodat bewoners langs de lijn vanaf september tenminste geen overlast meer ervaren van de werkzaamheden.

Reizigers

Behalve de spitsritten, probeert RET ook met winacties de reizigers een hart onder de riem te steken. Maar in ieder geval moeten reizigers op de Hoekse Lijn nog tot februari 2018 reizen met het vervangende busvervoer, waar zij sinds april al op zijn aangewezen. Sinds die tijd zijn stations gesloopt en herbouwd en is de baan op veel plekken vernieuwd. Over 23 kilometer is sprake van een geheel nieuw kabeltracé.

Het is nog niet zeker wanneer de metroverbinding definitief wordt opgeleverd. Dat zal bekend worden na een second opinion. De Hoekse Lijn wordt van een treinverbinding omgebouwd naar een metroverbinding. Daarvoor was een periode van vijf maanden uitgetrokken; een behoorlijk strakke planning. De afgelopen tijd werden de betrokken partijen echter met enkele tegenvallers geconfronteerd met de ondergrond en met het spoorbeveiligingssysteem, die vooraf niet verwacht waren.

Veiligheid

“In de grond werd meer bodemvervuiling en asbest dan verwacht aangetroffen en werden er, ondanks onderzoek vooraf, oude en deels in gebruik zijnde kabels en leidingen van andere partijen aangetroffen”, aldus de MRDH. “Deze moesten eerst worden verwijderd of verlegd. Daarnaast is er een vertraging in de ontwikkeling van de spoorbeveiligingssoftware en vielen de eerste softwaretesten tegen. Hierdoor is de beveiliging niet op tijd klaar.”

Dit probleem met de beveiliging zorgt er ook voor dat de benodigde documentatie vertraagd is, wat een belemmering vormt voor de indienststellingsvergunning. Een dergelijke indienststellingvergunning is de verklaring dat de lijn veilig en betrouwbaar in gebruik kan worden genomen. “Vanzelfsprekend staat veiligheid voorop bij de oplevering van de Hoekse Lijn en worden op dit gebied geen concessies gedaan.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.