Raadslid wil opheffing zomerdienstregeling op metrolijn E

metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

De combinatie van de zomerdienstregeling van Rotterdamse vervoerder RET en de werkzaamheden bij NS tussen Rotterdam en Den Haag vormt deze week een uitdaging voor de capaciteit op metrolijn E. De metro’s zijn vaak overvol en reizigers klagen dat ze soms vanwege drukte niet meer in het treinstel passen en de volgende metro moeten nemen. Jan Pieter Blonk, raadslid in Lansingerland, wil dat de zomerdienstregeling wordt afgeschaft.

Blonk zit in de adviescommissie van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en heeft de effecten van de zomerdienstregeling de afgelopen tijd gezien. “De frequentie van de metro’s is lager en af en toe zijn treinstellen korter. Daardoor zijn de treinstellen overvol en dat moet veranderen.”

Zomerdienstregeling

De zomerdienstregeling geldt in de schoolvakanties, omdat er dan vaak minder reizigers zijn. Maar volgens Blonk hebben de forenzen die nog steeds dagelijks naar hun werk moeten, veel last van de uitgedunde dienstregeling. Het gemeenteraadslid vindt een zomerdienstregeling bovendien niet passen bij een grote stad. “Geen enkele andere Europese stad heeft een periode in het jaar waarin ze de frequentie verminderen”, beweert Blonk. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft aan RTV Rijnmond laten weten de vragen van Blonk in de volgende vergadering te willen behandelen.

RET wijt de drukte in de metro’s overigens aan de geplande werkzaamheden bij NS en heeft ook al extra metrostellen ingezet. ProRail werkt van maandag 14 tot en met zondag 20 augustus aan het spoor op verschillende plekken tussen Rotterdam en Den Haag Centraal. Het spoor wordt vernieuwd en er wordt gewerkt aan de spoortunnels en aan de perrons. Daarom moeten reizigers omreizen of gebruik maken van vervangend busvervoer.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Raadslid wil opheffing zomerdienstregeling op metrolijn E”

piet piet|18.08.17|22:08

De werkzaamheden waardoor er geen treinen rijden tussen Rotterdam en Den Haag waren meer dan een half jaar van te voren bekend. De E-lijn is dan een goed alternatief waar dan ook veel mensen gebruik van maken. Toch kiest RET ervoor om met slechts 4 metro’s per uur op lijn E te rijden, zelfs in de spits. Dan weet je toch dat het druk gaat worden en dat mensen niet meer meekunnen waardoor een hoop ergernis en tijdsverlies ontstaat. Dit is gewoon doelbewust treiteren wat de RET doet.