metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

RET: drukte metrolijn E tijdens zomerdienstregeling incident

Voor de RET zich bezig gaat houden met een mogelijke afschaffing van de zomerdienstregeling op metrolijn E, wil de vervoerder eerst bekijken of de drukte in de afgelopen weken incidenteel of structureel was. Een gemeenteraadslid uit Lansingerland pleit bij de MRDH voor een afschaffing van de zomerfrequentie, vanwege overvolle metro’s op metrolijn E in de maanden juli en augustus. Maar het was volgens de vervoerder juist druk vanwege de beperkte beschikbaarheid van het NS-spoor. 

RET geeft toe tijdens deze zomerperiode geconfronteerd te zijn met meer drukte dan vooraf verwacht was. Maar die drukte concentreerde zich met name in de eerste en in de laatste weken van de zomerdienstregeling. RET denkt dat de drukte in die weken veelal incidenteel was, vanwege een storing bij de NS op één dag en werkzaamheden aan het spoor in de laatste week van de zomerdienstregeling. Volgens de Rotterdamse vervoerder was het in de resterende weken beduidend rustiger.

Onvoldoende capaciteit

Jan Pieter Blonk, gemeenteraadslid in Lansingerland en lid van de Adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH, vindt die verklaring echter niet overtuigend. Hij zegt signalen te hebben gekregen dat de capaciteit op metrolijn E in de gehele periode tussen 3 en 14 juli onvoldoende was; niet slechts één. Tevens stelt hij dat de basisschoolvakantie pas op 8 juli begon, terwijl de zomerdienstregeling al een week eerder inging.

Ook vanaf 14 augustus waren er weer problemen. Dat is inderdaad in de week dat ProRail aan het spoor werkte op verschillende plekken tussen Rotterdam en Den Haag Centraal. Maar toch betwijfelt Blonk of de problemen met de dienstregeling op deze populaire metrolijn echt incidenteel zijn. “De zomerdienstregeling heeft ook vorig jaar tot veel klachten van reizigers geleid, die zich als haringen in een ton voelden.” Hij heeft vorige week een voorstel geschreven aan de Adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH om de zomerdienstregeling op de metrolijn helemaal af te schaffen.

Kostenplaatje

Blonk heeft meerdere argumenten voor zijn pleidooi om deze dienstregeling af te schaffen, waaronder de verklaring dat ‘werkend Nederland’ geen zeven weken vakantie heeft. Forenzen reizen ook in de vakantie dagelijks. Deze metrolijn is belangrijk voor de verbinding van dorpen, zoals Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Rotterdam Park Zestienhoven en het aantal inwoners in deze dorpen blijft toenemen. Een zomerdienstregeling past vanwege economische en toeristische redenen bovendien niet bij een grote stad. “De MRDH wil het toerisme faciliteren en daar past geen beperkte dienstregeling van de E-lijn bij.”

Het raadslid stelde in juli voor het eerst vragen over de capaciteit bij de RET. In een reactie meldde de directeur Openbaar Vervoer van de vervoersautoriteit MRDH, Sjoerd Bosman, elk jaar te monitoren in hoeverre de zomerfrequentie nog voldoet. “Mocht dit niet het geval zijn, dan zal bekeken moeten worden of dit binnen de financiële kaders voor exploitatie opgevangen kan worden of dat er extra capaciteit moet worden ingekocht.” Het afschaffen van de zomerdienstregeling heeft namelijk gevolgen voor het kostenplaatje.

Minder reizigers

RET wil niet speculeren over de gevolgen van het afschaffen van de zomerdienstregeling en is nog niet overtuigd dat dit werkelijk nodig is. “We baseren de zomerdienstregeling op het aantal reizigers in eerdere jaren en er reizen nu eenmaal beduidend minder mensen in de zomer”, legt Van Stijn uit. Het vervoerplan voor 2018 is al gemaakt en daarin is al opgenomen dat de metrofrequentie op de E-lijn ook in 2018 naar beneden zal worden bijgesteld tot elke 15 minuten een metro.

De vervoerder belooft de ervaringen van de afgelopen zomerdienstregeling wel mee te nemen in de evaluatie. Op basis van een analyse van de afgelopen dienstregeling kan dan besloten worden om alsnog aanpassingen door te voeren. Daarbij is ook de MRDH nauw betrokken. “Voor ons is reizigers vervoeren het allerbelangrijkste”, benadrukt de RET.

Instappers metro

Een analyse van vervoerplannen van de RET in de afgelopen jaren bevestigt dat er minder reizigers zijn in de zomer én dat het aantal reizigers in de zomermaanden de afgelopen maanden lijkt te stagneren. In 2015 was het aantal instappers per werkdag in zowel juli als augustus zelfs lager dan in 2014. Een jaar later nam het vervoer in juli opnieuw licht af in vergelijking met een jaar eerder.

In augustus was daar wel een stijging op te merken en was het aantal reizigers ook hoger dan in 2014. Destijds was de vakantiedienstregeling wel al voorbij op 21 augustus en de kanttekening moet geplaatst worden dat de cijfers het aantal instappers op alle metrolijnen toont, niet alleen op lijn E.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.