Pilot Rotterdamse nachtmetro eind december van start

RET, metro

De Rotterdamse metro’s rijden vanaf 29 december een uur langer door. Het gaat nu nog om een pilot waarbij de laatste metro op vrijdag- en zaterdagavond een uur later vertrekt. Na een jaar bekijken de metropoolregio-gemeenten of deze nachtmetro een structureel karakter krijgt.

De pilot duurt een jaar en start op 29 december. Daarvoor werkt de vervoerder RET momenteel aan een dienstregeling. Het is dus nog niet helemaal zeker tot hoe laat de metro’s werkelijk zullen blijven rijden. Nu vertrekt de laatste metro om ongeveer 00.30 uur vanaf Rotterdam Centraal. Maar volgens de gemeenten uit de regio zitten de metro’s op vrijdag- en zaterdagavond dusdanig vol dat deze ‘nachtmetro’ in een behoefte voorziet.

Nachtmetro

Er is niet echt sprake van een nachtmetro, want de metro’s rijden slechts een uur langer door en dus niet de hele nacht. Maar dit was qua financiële middelen de beste oplossing. Op verzoek van de Rotterdamse gemeenteraad en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag onderzocht RET de kosten van een nachtnet. Er werd gekeken hoe prijzig het zou zijn om metro’s en bussen de hele nacht te laten rijden, een deel van de nacht of slechts een uurtje langer.

De laatste optie bleek het goedkoopste, namelijk ongeveer 600.000 euro. Omdat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag niet in de buidel wilde tasten hiervoor, komt het bedrag nu van enkele betrokken gemeentes. De gemeenten Rotterdam, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Capelle aan den IJssel financieren de proef, die circa 530.000 euro kost gezamenlijk. Financiering van gemeenten is nodig, want er worden ongeveer 1000 reizigers verwacht en dat is niet kostendekkend.

Mijlpaal

Er wordt al ruim een jaar gesproken over de mogelijkheid van een nachtmetro in de Rotterdamse regio, omdat de gemeentes denken dat dit belangrijk is voor de bereikbaarheid van de regio. Rotterdamse wethouder Pex Langenberg: “Een mooie mijlpaal waarin wij samen met de gemeenten Albrandswaard, Capelle aan den IJssel, Lansingerland en Schiedam optrekken. De nachtmetro past bij het stedelijk en metropolitane karakter van de regio en geeft een extra impuls aan het uitgaansleven en theaterbezoek. En hierdoor laten meer inwoners de auto staan.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Pilot Rotterdamse nachtmetro eind december van start”

Bernie Stevenson|03.12.17|19:18

En waar gaat die ene metro rijden? Nog steeds tot aan Slinge en niet verder? Ik zou het wel willen gebruiken, MAAR, ik woon in Hoogvliet en ondanks de subsidies van Albrandswaard en Rotterdam, lijkt het dat alleen de huidige lijn E rijdt en dan alleen tot aan Slinge. Hoogvlieters (Gem. Rotterdam) en de inwoners van Albrandsward hebbem daarmee niets aan. Gisteren moest ik een concert 30 minuten voortijd verlaten (In Zoetermeer waar de metro wel zal rijden) om thuis te kunnen komen. Oneeerlijk.

Ellen Beenders|03.10.17|11:26

Om je rekenmodel aan te passen: De RET werkt ook met metro-bestuurders die via een uitzendbureau met een tijdelijk contract ingezet worden en dus buiten het CAO vallen.

huub x|02.10.17|19:17

600.000 / 104 (52 x vrijdag en 52 x zaterdag) = 5.770 euro per ‘nacht van één uur.
Dat komt neer op 144 man/vrouw personeel bij een uurloon van 40 euro per uur.
Is er iets meer bekend over hoe men op dat bedrag uitkomt. Wat is het CAO-loon voor een metro-bestuurder en hoeveel stellen rijden er dat uur? Hoeveel ingangen wil men open houden per station en hoeveel personeel moet daar dan staan?