metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

MRDH investeert 28 miljoen euro in OV

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gaat 28 miljoen investeren in maatregelen voor een betere bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Deze investering is nodig om de verwachte reizigersgroei op te vangen. Jaarlijks neemt het aantal reizigers in de regio’s Rotterdam en Den Haag toe met circa 3 procent. “Goede OV-voorzieningen maken een belangrijk onderdeel uit van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven, waardoor de werkgelegenheid toeneemt”, aldus de MRDH. 

Het meeste geld gaat naar maatregelen om tramlijn 1 van Delft Zuid naar Scheveningen om te bouwen. Verder wordt ook geïnvesteerd in het RandstadRail-traject Laan van NOI – Leischenveen en de aanleg van een keervoorziening op E-lijn. Hiermee wil de MRDH inzetten op een ‘metropolitaan’ OV waarmee inwoners en bezoekers binnen 45  minuten op hun plek van bestemming kunnen komen.

Investeringen

Er wordt 14,5 miljoen gestoken in zes ‘no-regret’ maatregelen op tramlijn 1. Daarbij gaat het om het geschikt maken van het tracé voor nieuwe, ruime en goed toegankelijke trams, die vanaf 2024 moeten gaan rijden. Om dit mogelijk te maken moeten in slechte staat verkerende spoorconstructies bij de Scheveningseweg in Den Haag en de Israëllaan in Delft worden vervangen. En lijn 1 kan ook al worden aangepast bij de Delftweg in Rijswijk (ombouw naar fietsstraat), bij Gevers Deynootweg en Duinstraat in Scheveningen (aanpassen wegprofiel en aanleg rotonde).

Tevens wil de MRDH dat de frequentie op de RandstadRail omhoog gaat. Nu rijden er nog 18 voertuigen per uur en dat moet omhoog naar 24 per uur vanaf 2021, om de groei hier op te kunnen vangen. “Met een betere regulering van de dienstregeling, het gelijktijdig halteren van metro E en RandstadRail bij de haltes Leidschenveen en Laan van NOI en het aanpassen van de spoorbeveiliging is dit mogelijk. De MRDH verleent de HTM de opdracht om de maatregelen nader uit te werken.”

Extra metro’s

In de keervoorziening op de E-lijn wordt 3,5 miljoen euro gestoken. Dit moet het mogelijk maken om op deze lijn extra metro’s te laten rijden, waarmee de groei van 5 tot 10 procent per jaar moet worden opgevangen. Een onderzoek van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland heeft uitgewezen dat een keervoorziening te noorden van Pijnacker Zuid noodzakelijk is om de drukte in de spits tussen Rotterdam en Pijnacker-Zuid aan te kunnen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “MRDH investeert 28 miljoen euro in OV”

Pat Rick|07.12.17|15:43

Het zou ook goed zijn als men zou investeren in verlenging van de Noord/Zuid-lijn van Amsterdam naar Schiphol (en verder naar Hoofddorp). En van Amsterdam-Noord naar Almere. Dit zou het (goedkopere) OV-alternatief zijn van het A1/A6/A9/A10- Schiphol-Amsterdam-Almere autosnelwegprogramma.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.