Bus R-Net

EBS wint concessie Voorne-Putten

Bron: nieuwsbericht MRDH

EBS heeft de concessie Voorne-Putten en Rozenburg gewonnen. Deze omvat het streekvervoer op het eiland Voorne-Putten, met uitlopers naar Rozenburg. Inschrijvers voor deze opdracht waren de huidige concessiehouder Connexxion en EBS. Die laatste heeft nu slechts één concessie, namelijk in Waterland. Het vervoer in Voorne-Putten door EBS gaat in december 2018 van start.

Concessieverlener MRDH heeft zijn besluit op woensdag bekendgemaakt. “EBS heeft een compleet vervoeraanbod bij ons neergelegd. De inwoners krijgen busvervoer dat vergelijkbaar is met de huidige situatie, met bussen die rijden op groengas. Een ‘deur tot deur’-reis is mogelijk met deelfietsen en TukTuk’s. Mobiliteitsambassadeurs gaan inwoners met een beperking begeleiden bij hun OV-reis. Hiermee draagt de vervoerder bij aan de inclusieve samenleving”, zegt Lennart Harpe, portefeuillehouder OV-Ontwikkeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Maatwerk

De concessie is vernieuwend vanwege de manier waarop er met doelgroepenvervoer en OV wordt omgegaan. Steeds meer inwoners reizen hier met doelgroepenvervoer, terwijl OV-bussen maar een zeer beperkt aantal reizigers hebben. In de aanbesteding is de concessie daarom gesplitst in een contract voor regulier busvervoer en een maatwerkcontract. Ongeveer 10 procent van het budget voor het reguliere OV is beschikbaar voor het maatwerkcontract. De gesplitste concessie gaat in december 2018 in.

EBS start de concessie met een geheel nieuwe busvloot bestaande uit 49 toegankelijke bussen met wifi, usb-aansluitingen, airconditioning en actuele reisinformatie op de displays. Deze bussen rijden op groengas, waardoor de CO2-uitstoot van het vervoer met 66 procent wordt verminderd. Dit wordt gezien als een mooie stap op weg naar zero- emissie. Een deel van de bussen rijdt in de late uren wat langer door voor een goede aansluiting met de metro in Spijkenisse. Binnen deze concessie zijn ook twee R-net lijnen opgenomen: de verbindingen Spijkenisse – Hellevoetsluis en Spijkenisse – Brielle.

Vier busconcessies

De 23 gemeenten in de Metropoolregio hebben vorig jaar het Programma van Eisen voor alle vier de busconcessies in de regio Rotterdam Den Haag vastgesteld. Daarvan zijn de stadsconcessies onderhands aanbesteed. Voor de concessieverlener is het nu belangrijk dat de reiziger het busvervoer in de regio ervaart als één systeem. Daarom zijn de eisen voor de vier busconcessies bijna overal gelijk. De toekomstige vervoerders moeten ook nauw met elkaar gaan samenwerken.

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “EBS wint concessie Voorne-Putten”

Jan Klaas|23.12.17|03:14

Netjes EBS :)

Willem Heerema|15.01.18|00:27

Slechte zaak dat dit Israëlische, in de bezette gebieden in Palestina mensenrechtenschendende busbedrijf in Nederland weer een concessie krijgt. Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden geen ruimte om met besmette bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking is in strijd met gedragscodes als de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, die integraal onderdeel vormen van dat beleid, en het door de overheid zelf opgestelde Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten.

Robert Logger|19.01.18|11:32

@Willem Heerema Dat zou dan ook gelden voor Transdev…..

ed vermeule|11.12.18|16:59

Wat is er netjes aan we hebben nog 4 bussen over in hellevoetsluis moet ik naar de andere kant van hellevoetsluis moet ik overstappen en dus extra kosten maken. Bussen stoppen niet bij elke halte dit hele systeem slaat nergens op gewoon omdat ze de helft of meer dan de helft minder service leveren dus dan goedkoper zijn en meer verdienen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EBS wint concessie Voorne-Putten | OVPro.nl
Bus R-Net

EBS wint concessie Voorne-Putten

Bron: nieuwsbericht MRDH

EBS heeft de concessie Voorne-Putten en Rozenburg gewonnen. Deze omvat het streekvervoer op het eiland Voorne-Putten, met uitlopers naar Rozenburg. Inschrijvers voor deze opdracht waren de huidige concessiehouder Connexxion en EBS. Die laatste heeft nu slechts één concessie, namelijk in Waterland. Het vervoer in Voorne-Putten door EBS gaat in december 2018 van start.

Concessieverlener MRDH heeft zijn besluit op woensdag bekendgemaakt. “EBS heeft een compleet vervoeraanbod bij ons neergelegd. De inwoners krijgen busvervoer dat vergelijkbaar is met de huidige situatie, met bussen die rijden op groengas. Een ‘deur tot deur’-reis is mogelijk met deelfietsen en TukTuk’s. Mobiliteitsambassadeurs gaan inwoners met een beperking begeleiden bij hun OV-reis. Hiermee draagt de vervoerder bij aan de inclusieve samenleving”, zegt Lennart Harpe, portefeuillehouder OV-Ontwikkeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Maatwerk

De concessie is vernieuwend vanwege de manier waarop er met doelgroepenvervoer en OV wordt omgegaan. Steeds meer inwoners reizen hier met doelgroepenvervoer, terwijl OV-bussen maar een zeer beperkt aantal reizigers hebben. In de aanbesteding is de concessie daarom gesplitst in een contract voor regulier busvervoer en een maatwerkcontract. Ongeveer 10 procent van het budget voor het reguliere OV is beschikbaar voor het maatwerkcontract. De gesplitste concessie gaat in december 2018 in.

EBS start de concessie met een geheel nieuwe busvloot bestaande uit 49 toegankelijke bussen met wifi, usb-aansluitingen, airconditioning en actuele reisinformatie op de displays. Deze bussen rijden op groengas, waardoor de CO2-uitstoot van het vervoer met 66 procent wordt verminderd. Dit wordt gezien als een mooie stap op weg naar zero- emissie. Een deel van de bussen rijdt in de late uren wat langer door voor een goede aansluiting met de metro in Spijkenisse. Binnen deze concessie zijn ook twee R-net lijnen opgenomen: de verbindingen Spijkenisse – Hellevoetsluis en Spijkenisse – Brielle.

Vier busconcessies

De 23 gemeenten in de Metropoolregio hebben vorig jaar het Programma van Eisen voor alle vier de busconcessies in de regio Rotterdam Den Haag vastgesteld. Daarvan zijn de stadsconcessies onderhands aanbesteed. Voor de concessieverlener is het nu belangrijk dat de reiziger het busvervoer in de regio ervaart als één systeem. Daarom zijn de eisen voor de vier busconcessies bijna overal gelijk. De toekomstige vervoerders moeten ook nauw met elkaar gaan samenwerken.

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “EBS wint concessie Voorne-Putten”

Jan Klaas|23.12.17|03:14

Netjes EBS :)

Willem Heerema|15.01.18|00:27

Slechte zaak dat dit Israëlische, in de bezette gebieden in Palestina mensenrechtenschendende busbedrijf in Nederland weer een concessie krijgt. Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden geen ruimte om met besmette bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking is in strijd met gedragscodes als de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, die integraal onderdeel vormen van dat beleid, en het door de overheid zelf opgestelde Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten.

Robert Logger|19.01.18|11:32

@Willem Heerema Dat zou dan ook gelden voor Transdev…..

ed vermeule|11.12.18|16:59

Wat is er netjes aan we hebben nog 4 bussen over in hellevoetsluis moet ik naar de andere kant van hellevoetsluis moet ik overstappen en dus extra kosten maken. Bussen stoppen niet bij elke halte dit hele systeem slaat nergens op gewoon omdat ze de helft of meer dan de helft minder service leveren dus dan goedkoper zijn en meer verdienen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.