Railconcessie RET verlengd in ruil voor geld Hoekse Lijn

Ontwerp station Hoek van Holland Strand
Ontwerp station Hoek van Holland Strand

Stadsvervoerder RET draagt 27,5 miljoen euro bij aan de voltooiing van de Hoekse Lijn. In ruil daarvoor wordt de railconcessie die RET heeft afgesloten met vier jaar verlengd tot 2030, zodat de vervoerder circa 20 miljoen kan terugverdienen. Dat heeft de vervoerder woensdag bekendgemaakt.

Mocht de Metropoolregio Rotterdam Den Haag daarna kiezen voor een aanbesteding, wordt de laatste 7,5 miljoen doorbelast aan de nieuwe vervoerder. Om het financieringstekort voor de Hoekse Lijn op te vangen, dragen ook de MRDH en de gemeente Rotterdam bij. De gemeente draait op voor 35 miljoen euro en de MRDH voor 27,5 miljoen euro, net als de vervoerder.

MRDH

De MRDH laat weten het bedrag te financieren uit een combinatie van meevallers en reserves in de exploitatiebegroting OV van de Metropoolregio. Door het op deze manier te doen, wordt voorkomen dat er minder financiële ruimte beschikbaar is voor andere projecten. De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die start in de Rotterdamse wijk Nesselande en eindigt aan het strand van Hoek van Holland. Maar vanwege meerdere problemen in het spoorproject kunnen de eerste metro’s pas eind 2018 gaan rijden.

Dat is ruim een jaar later dan gepland en zorgt voor een tekort van 55 miljoen euro. Iedere maand dat er geen reizigers met de metro’s kunnen rijden, kost daarnaast nog eens 3,5 miljoen euro. Daarmee komt het totale tekort uit op 90 miljoen euro. Vanwege het financieel tekort werd overwogen de metroverbinding niet naar het strand te verlengen. Dit is nu van baan, omdat er extra geld is vrijgemaakt.

Extra kosten

Hoewel de MRDH en de RET nu bijdragen, heeft de MRDH al laten weten dat mogelijke verdere kosten allemaal voor rekening van de gemeente komen. “We hebben hiermee tegen de aangesloten gemeenten gezegd: we geven iets extra’s, maar u kunt er zeker van zijn dat het hierbij blijft”, aldus Lennart Harpe, portefeuillehouder OV-ontwikkeling van de MRDH. De Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland zijn overigens voornemens om 20 miljoen euro beschikbaar te stellen aan de gemeente Rotterdam voor de verlenging van de lijn.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.