Opnieuw dreigt vertraging voor de Noord/Zuidlijn

Mogelijk loopt de Noord/Zuidlijn weer vertraging op. In een onafhankelijk onderzoek begin dit jaar werd geconcludeerd dat er nog veel moet gebeuren om de metroverbinding af te krijgen, waardoor getwijfeld wordt aan de haalbaarheid van die datum. De onderzoekers adviseren eind deze maand pas vast te stellen of de definitieve startdatum haalbaar is.

Volgens de onderzoekers zijn de betrokken organisaties niet voldoende op elkaar afgestemd. Tevens was het de bedoeling dat er twaalf treinen per uur zouden rijden in de spits, maar vanwege de veiligheid worden dat er slechts tien. Als laatste is het verstrekken van realtime reisinformatie door technische problemen niet altijd nodig, meldt de lokale omroep AT5.

Startdatum

De huidige startdatum van 22 juli is in 2016 vastgesteld. Er werd destijds ook afgesproken om een onafhankelijke toets te laten uitvoeren naar die startdatum, nadat de aannemers de metrolijn en alle stations hadden opgeleverd. Dat gebeurde in januari van dit jaar. “De conclusie van deze toets is dat deze datum nu nog vastgesteld moet worden”, meldt wethouder Pieter Litjens aan AT5. “Eind deze maand moet er opnieuw gekeken worden.”

In een reactie laat de gemeente ook weten dat er inderdaad sprake is van een verschil van inzicht bij de betrokken partijen. De onderzoekers concludeerden dat een strakke eenduidige sturing ontbrak en dat er nauwelijks werd toegezien op de naleving van afspraken vanuit een gemeenschappelijk belang. Maar volgens de gemeente wordt nu alles gedaan om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en is de afstemming tussen de betrokken partijen sterk geïntensiveerd.

Noord/Zuidlijn

Het zou de zoveelste tegenslag zijn op de turbulente Noord/Zuidlijn, die eigenlijk al een aantal jaar klaar had moeten zijn. Ook de kosten stegen enorm. Enkele maanden terug liet de gemeente nog weten dat de planning goed op schema lag. De Maatschappij voor Beter OV heeft op korte termijn om opheldering gevraagd.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.