GVB houdt lijnwerkplaats voor metro op afstand in de gaten

Voor het eerst kan vervoerder GVB een lijnwerkplaats volledig op afstand in de gaten houden. Het gaat om het emplacement Noord van de Noord/Zuidlijn, waar voortaan de camerabeelden van een afstand te bekijken zijn en het hek op afstand te bedienen is. De camera’s en het toegangshek op dit terrein zijn aangesloten op het Netwerk Metro Amsterdam (NMA).

Op het Netwerk Metro Amsterdam draaien alle systemen die nodig zijn voor de exploitatie van de metro. Om te voorkomen dat verschillende netwerkproviders de communicatie voor de aan te leggen systemen verzorgen, werd Thales uitgekozen om een netwerk, het NMA, te leveren.

Metronetwerk

Het NMA is het ICT-netwerk voor het gehele metronetwerk. Hierop draaien bijvoorbeeld de systemen voor de reizigersinformatie op de borden, het omroepsysteem in het metronetwerk, bewakingcamera’s op de perrons, de OV-chipkaarttransacties en de centrale besturingsinstallaties. Maar ook een deel van het nieuwe veiligheidssysteem van de metro opereert via dit netwerk.

Nu zijn ook de camerabeelden van opstelterrein aangesloten op dit netwerk. Vervoerder GVB heeft begin dit jaar het beheer van het opstelterrein overgenomen van VIA. Sindsdien wordt dit terrein louter bewaakt door strategisch geplaatste camera’s. Het is voor het eerst dat GVB een terrein op deze manier controleert. “Door technische bewaking op afstand via het netwerk, hebben we een unieke verbinding gerealiseerd”, legt Tjarko Bosma uit, Program Manager bij Thales.

Beveiliging

Dit kostte flink wat inspanning van Thales. Ten eerste moest het aantal camera’s verhoogd worden, omdat de dekking niet hoog genoeg was. Bovendien was er in eerste instantie helemaal geen verbinding vanuit NMA naar deze werkplaats in Diemen. Dit vereiste nog werkzaamheden van GVB in samenwerking met Strukton.

Daarnaast moest Thales ook zorgen voor een goede beveiliging. “De verbindingen voor het toegangshek lopen via de firewall en security-lagen van NMA en van het GVB-netwerk”, aldus Bosma. “Hier is dus veel afstemming voor nodig.” Thales en Siemens hadden de werking van technische camerabeelden al getoond in een testomgeving in Zoetermeer en nu ook hier bewezen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.