RET sluit 2017 af met positief resultaat, maar lager dan begroot

De Rotterdamse stadsvervoerder RET heeft 2017 met positief resultaat van 4,7 miljoen euro afgesloten. Maar dat is wel lager dan de 5 miljoen die eigenlijk vooraf begroot was. Het resultaat valt tegen omdat de vervoerder afgelopen jaar is geconfronteerd met hogere bedrijfskosten, onder andere door het hoge ziekteverzuim. Dit blijkt uit het jaarverslag dat deze week is gepresenteerd door de Rotterdamse stadsvervoerder.

RET heeft door verzuim medewerkers moeten inhuren om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. Het verzuim bij de vervoerder is in 2017 toegenomen tot 7,3 procent in vergelijking met 6,9 procent in 2016. Dit toegenomen langdurig verzuim heeft verder geresulteerd in hogere voorzieningen om de kosten voor langdurig zieken te dragen. Verder zijn de kosten van pensioenpremies sterker toegenomen dan de indexaties.

Duurzame inzetbaarheid

Het ziekteverzuim is al langer een punt van aandacht bij RET, omdat de gemiddelde leeftijd bij dit bedrijf met 51 jaar hoog is. Dit zorgt er met name voor dat het langdurig verzuim stijgt. Maar de aandacht en inzet van de afgelopen tijd heeft dit jaar nog niet tot het beoogde resultaat geleid. “We hebben toch vertrouwen dat de initiatieven die we namen en nog zullen nemen uiteindelijk leiden tot een beter resultaat”, aldus de vervoerder.

In 2017 ontving RET wel bonussen voor de goede prestaties op het gebied van klanttevredenheid, punctualiteit en de beschikbaarheid van onze infrastructuur. Bovendien is er groei bereikt in de kaartverkoop en het aantal reizigerskilometers is toegenomen, met in totaal 4,5 procent. Vooral de metro is populair. Het aantal instappers steeg in een jaar van 88 miljoen naar 93 miljoen. De RET grijpt dit aan voor een nieuw pleidooi voor extra investeringen. “Er moet worden geïnvesteerd in infrastructuur maar ook in het makkelijker maken van reizen en betalen.”

Reizigerskilometers

Directeur Maurice Unck is positief over het resultaat en de inzet van de medewerkers, maar spreekt in het voorwoord ook zijn zorgen uit. “In de afspraken die we hebben gemaakt met de MRDH voor de komende periode is minder geld beschikbaar voor beheer en onderhoud. Dat heeft op de langere termijn consequenties voor ons netwerk en op de korte termijn voor onze collega’s die bij het Ingenieursbureau werken. De komende jaren gaan zo’n 20 formatieplaatsen verloren. Ook op andere terreinen merken we dat we financieel minder ruimte hebben dan eerdere jaren en dat we, soms pijnlijke, keuzes moeten maken.”

In ieder geval wil de vervoerder het netwerk uitbreiden met een lightrailverbinding op de Oude Lijn (Dordrecht-Den Haag), een betere en snellere verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal (via Maastunnel/Dijkzigt) en via Zuidplein en Feyenoord City naar Kralingse Zoom. Verder moet de frequentie en dus de capaciteit van het metronetwerk uitbreiden.

Kostendekkingsgraad

De kostendekkingsgraad van de RET is verder toegenomen. In totaal kwam die in het afgelopen jaar uit op 81,1 procent in vergelijking met 80,2 procent in 2016. Een toename van de kostendekkingsgraad geeft aan dat de vervoerder in verhouding minder subsidie gebruikt om onze exploitatie uit te kunnen voeren. Dit komt deels door de afspraken die zijn gemaakt over een lagere exploitatiebijdrage voor de nieuwe railconcessie en zorgt ook voor een iets lager netto-resultaaat.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.