Testrit op de Noord/Zuidlijn

GVB test halteertijden op Noord/Zuidlijn met reizigers

Bron: Inge

Het duurt nog maar enkele maanden voordat de metro’s over de Noord/Zuidlijn gaan rijden. Om ervoor te zorgen dat dit zo vlekkeloos mogelijk gebeurt, test vervoerder GVB nu verschillende scenario’s met testreizigers. Pas door het werkelijk in de praktijk te testen met reizigers, komt de vervoerder erachter of alles echt werkt en functioneert zoals vooraf is bedacht. 

De testritten met reizigers behoren tot de laatste fase van dit ondertussen beruchte project. Voor veel reizigers zijn deze testritten de eerste mogelijkheid om de Noord/Zuidlijn te bekijken, een ritje te maken en alle stations onder de loep te nemen. Circa 19.000 mensen meldden zich aan als tester voor metro 52.

Dienstregeling

Een vijftal reizigers sprint vanaf de roltrappen bij metrohalte Amsterdam CS naar metro 52 en werkt zich met de ellebogen door de mensenmassa. Net op tijd krijgt een reiziger zijn voet tussen de deur, waarna ze zich met behulp van andere passagiers in het voertuig wringen. De testreizigers hebben van GVB de opdracht gekregen om op de valreep te proberen de metro te halen. Door dit soort situaties te simuleren, krijgt het GVB inzicht in de manier waarop reizigers in-, uit- en overstappen en de loopstromen in de Noord/Zuidlijn.

“Een dienstregeling bestaat uit meerdere ingrediënten”, aldus vervoerkundige Michiel Sommeijer van GVB. Er moet worden nagedacht over de duur van de rit, hoe dicht de metro’s op elkaar kunnen rijden en natuurlijk de halteertijden op de stations. “Op basis van het bestaande net gaan wij er vanuit dat de metro’s ongeveer 30 seconden halteren bij een station. Maar we willen het ook voor de drukke momenten zo precies mogelijk inschatten.”

Tekst loopt door onder foto

Simulaties

In de verschillende testritten vanaf metrohalte Amsterdam Centraal Station naar Noorderpark, worden meerdere situaties gesimuleerd. Soms kunnen reizigers normaal instappen, andere keren wordt een drukke ochtendspits nagebootst en er zijn dus ook heel chaotische situaties, zoals de vervoerder verwacht bij drukke evenementen.

De drukte is met name lastig in goede banen te leiden op de metrohalte bij Amsterdam CS, want hier is het perron vrij smal en zijn de roltrappen zo gelegen dat de meeste reizigers bij de voorste deuren proberen in te stappen. Er ontstaat daardoor een turbulente situatie op het moment dat 250 reizigers proberen de metro te verlaten, terwijl de andere 250 mensen juist in de metro proberen te komen.

Het duurt 1 minuut en 57 voordat alle reizigers zijn uit- of juist ingestapt, waarna de metro kan vertrekken in de richting van Noorderpark. Wat een chaos, verzuchtten enkele reizigers die op het perron achterblijven. Sommeijer erkent dit. “We testen juist ook chaotische situaties, zodat we beter kunnen inschatten hoe we met dergelijke situaties moeten omgaan. We houden er nu rekening mee dat we tijdens evenementen een langere halteertijd op Zuid en CS moeten inplannen in de dienstregeling.”

Tekst loopt door onder foto

Noord/Zuidlijn, halte Amsterdam CS

Testen

Behalve bekijken of de dienstregeling goed is bedacht, worden ook ontruimingen nagebootst met testreizigers en is een vergelijking gemaakt tussen automatisch rijden en het rijden met een gewone bestuurder. Daarbij bleek dat het automatisch rijden toch wat schokkeriger verliep, dan wanneer een menselijke bestuurder zelf rijdt.

Daarnaast zijn de systemen in de Noord/Zuidlijn uitgebreid getest. In dat geval probeert de vervoerder het systeem te overbelasten, bijvoorbeeld door veel te hard door de Noord/Zuidlijn te rijden. “Het systeem moet dan ingrijpen, maar je moet wel testen of dit ook echt gebeurt”, aldus Sommeijer.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB test halteertijden op Noord/Zuidlijn met reizigers | OVPro.nl
Testrit op de Noord/Zuidlijn

GVB test halteertijden op Noord/Zuidlijn met reizigers

Bron: Inge

Het duurt nog maar enkele maanden voordat de metro’s over de Noord/Zuidlijn gaan rijden. Om ervoor te zorgen dat dit zo vlekkeloos mogelijk gebeurt, test vervoerder GVB nu verschillende scenario’s met testreizigers. Pas door het werkelijk in de praktijk te testen met reizigers, komt de vervoerder erachter of alles echt werkt en functioneert zoals vooraf is bedacht. 

De testritten met reizigers behoren tot de laatste fase van dit ondertussen beruchte project. Voor veel reizigers zijn deze testritten de eerste mogelijkheid om de Noord/Zuidlijn te bekijken, een ritje te maken en alle stations onder de loep te nemen. Circa 19.000 mensen meldden zich aan als tester voor metro 52.

Dienstregeling

Een vijftal reizigers sprint vanaf de roltrappen bij metrohalte Amsterdam CS naar metro 52 en werkt zich met de ellebogen door de mensenmassa. Net op tijd krijgt een reiziger zijn voet tussen de deur, waarna ze zich met behulp van andere passagiers in het voertuig wringen. De testreizigers hebben van GVB de opdracht gekregen om op de valreep te proberen de metro te halen. Door dit soort situaties te simuleren, krijgt het GVB inzicht in de manier waarop reizigers in-, uit- en overstappen en de loopstromen in de Noord/Zuidlijn.

“Een dienstregeling bestaat uit meerdere ingrediënten”, aldus vervoerkundige Michiel Sommeijer van GVB. Er moet worden nagedacht over de duur van de rit, hoe dicht de metro’s op elkaar kunnen rijden en natuurlijk de halteertijden op de stations. “Op basis van het bestaande net gaan wij er vanuit dat de metro’s ongeveer 30 seconden halteren bij een station. Maar we willen het ook voor de drukke momenten zo precies mogelijk inschatten.”

Tekst loopt door onder foto

Simulaties

In de verschillende testritten vanaf metrohalte Amsterdam Centraal Station naar Noorderpark, worden meerdere situaties gesimuleerd. Soms kunnen reizigers normaal instappen, andere keren wordt een drukke ochtendspits nagebootst en er zijn dus ook heel chaotische situaties, zoals de vervoerder verwacht bij drukke evenementen.

De drukte is met name lastig in goede banen te leiden op de metrohalte bij Amsterdam CS, want hier is het perron vrij smal en zijn de roltrappen zo gelegen dat de meeste reizigers bij de voorste deuren proberen in te stappen. Er ontstaat daardoor een turbulente situatie op het moment dat 250 reizigers proberen de metro te verlaten, terwijl de andere 250 mensen juist in de metro proberen te komen.

Het duurt 1 minuut en 57 voordat alle reizigers zijn uit- of juist ingestapt, waarna de metro kan vertrekken in de richting van Noorderpark. Wat een chaos, verzuchtten enkele reizigers die op het perron achterblijven. Sommeijer erkent dit. “We testen juist ook chaotische situaties, zodat we beter kunnen inschatten hoe we met dergelijke situaties moeten omgaan. We houden er nu rekening mee dat we tijdens evenementen een langere halteertijd op Zuid en CS moeten inplannen in de dienstregeling.”

Tekst loopt door onder foto

Noord/Zuidlijn, halte Amsterdam CS

Testen

Behalve bekijken of de dienstregeling goed is bedacht, worden ook ontruimingen nagebootst met testreizigers en is een vergelijking gemaakt tussen automatisch rijden en het rijden met een gewone bestuurder. Daarbij bleek dat het automatisch rijden toch wat schokkeriger verliep, dan wanneer een menselijke bestuurder zelf rijdt.

Daarnaast zijn de systemen in de Noord/Zuidlijn uitgebreid getest. In dat geval probeert de vervoerder het systeem te overbelasten, bijvoorbeeld door veel te hard door de Noord/Zuidlijn te rijden. “Het systeem moet dan ingrijpen, maar je moet wel testen of dit ook echt gebeurt”, aldus Sommeijer.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.