Testreizigers stappen in Noord/Zuidlijn

Proef met reizigers Noord/Zuidlijn geslaagd, metro’s rijden op 22 juli

Bron Inge

In een zes weken durende testperiode met reizigers zijn geen belemmeringen gevonden die een start van het metrovervoer op de Noord/Zuidlijn op 22 juli in de weg staan. Gedurende deze periode experimenteerde vervoerder GVB met verschillende scenario’s om de reizigers bij de start van de Noord/Zuidlijn zo’n comfortabel mogelijke reis te bieden.

De komende weken wordt verder getest zonder reizigers. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam en GVB geven aan de ‘input en het enthousiasme van de ruim tienduizend testreizigers’ te waarderen. Zij droegen diverse verbeterpunten aan, zoals de verstaanbaarheid van het omroepsysteem. Dat is inmiddels verbeterd en ook andere knelpunten worden verholpen.

Verstoringen

Naast calamiteiten en halteertijden werden tijdens de testfase ook verstoringen gesimuleerd. GVB verwacht dat het metrovervoer op de nieuwe verbinding de eerste maanden nog met verstoringen te maken krijgt. Ook zal de reisinformatie nog niet voldoende op orde zijn, omdat die twee onderdelen nauw met elkaar samenhangen.

Een probleem dat op dit moment nog moet worden opgelost is dat de reisinformatie op de schermen soms verkeerd wordt weergegeven, omdat het treinbeveiligingssysteem onjuiste data doorgeeft. GVB, de gemeente Amsterdam en de leverancier werken op dit moment aan oplossingen. Zolang het systeem niet optimaal werkt, zorgt GVB voor alternatieve informatievoorziening.

Nieuw OV-netwerk

Op 22 juli wordt de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen en zal ook het bovengronds openbaar vervoer veranderen. Op veel plaatsen in en rond de stad krijgen bussen en trams nieuwe routes en aangepaste vertrektijden. GVB, Connexxion en EBS informeren de reizigers over deze veranderingen.

Lees ook:

‘Start exploitatie Noord/Zuidlijn op 22 juli loopt op schema’

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Proef met reizigers Noord/Zuidlijn geslaagd, metro’s rijden op 22 juli”

Pat Rick|27.06.18|12:10

Graag ook beginnen met het maken van plannen voor verdere uitbreiding richting Schiphol/Hoofddorp, Zaandam en Almere. In Londen lopen de lijnen tot ver buiten de stad en worden iedere dag 3 miljoen reizigers vervoerd. Hier loopt de metro tot de stadsgrenzen (is die blijkbaar alleen voor A’dammers?). Het is een illusie dat het spoor net zo hoogfrequent kan rijden en dat kost nu al miljarden, die beter besteed kunnen worden aan een alternatief systeem naast het spoor.

Ibo De Joode|03.07.18|16:34

Vaak worden Londen, Parijs, Berlijn en Amsterdam qua openbaar vervoer op 1 hoop gegooid, maar vind het beetje appels met peren vergelijken. Regio Amsterdam dik 1 mio inwoners, regio Parijs, Londen cs .. tig mio inwoners.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Proef met reizigers Noord/Zuidlijn geslaagd, metro’s rijden op 22 juli | OVPro.nl
Testreizigers stappen in Noord/Zuidlijn

Proef met reizigers Noord/Zuidlijn geslaagd, metro’s rijden op 22 juli

Bron Inge

In een zes weken durende testperiode met reizigers zijn geen belemmeringen gevonden die een start van het metrovervoer op de Noord/Zuidlijn op 22 juli in de weg staan. Gedurende deze periode experimenteerde vervoerder GVB met verschillende scenario’s om de reizigers bij de start van de Noord/Zuidlijn zo’n comfortabel mogelijke reis te bieden.

De komende weken wordt verder getest zonder reizigers. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam en GVB geven aan de ‘input en het enthousiasme van de ruim tienduizend testreizigers’ te waarderen. Zij droegen diverse verbeterpunten aan, zoals de verstaanbaarheid van het omroepsysteem. Dat is inmiddels verbeterd en ook andere knelpunten worden verholpen.

Verstoringen

Naast calamiteiten en halteertijden werden tijdens de testfase ook verstoringen gesimuleerd. GVB verwacht dat het metrovervoer op de nieuwe verbinding de eerste maanden nog met verstoringen te maken krijgt. Ook zal de reisinformatie nog niet voldoende op orde zijn, omdat die twee onderdelen nauw met elkaar samenhangen.

Een probleem dat op dit moment nog moet worden opgelost is dat de reisinformatie op de schermen soms verkeerd wordt weergegeven, omdat het treinbeveiligingssysteem onjuiste data doorgeeft. GVB, de gemeente Amsterdam en de leverancier werken op dit moment aan oplossingen. Zolang het systeem niet optimaal werkt, zorgt GVB voor alternatieve informatievoorziening.

Nieuw OV-netwerk

Op 22 juli wordt de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen en zal ook het bovengronds openbaar vervoer veranderen. Op veel plaatsen in en rond de stad krijgen bussen en trams nieuwe routes en aangepaste vertrektijden. GVB, Connexxion en EBS informeren de reizigers over deze veranderingen.

Lees ook:

‘Start exploitatie Noord/Zuidlijn op 22 juli loopt op schema’

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Proef met reizigers Noord/Zuidlijn geslaagd, metro’s rijden op 22 juli”

Pat Rick|27.06.18|12:10

Graag ook beginnen met het maken van plannen voor verdere uitbreiding richting Schiphol/Hoofddorp, Zaandam en Almere. In Londen lopen de lijnen tot ver buiten de stad en worden iedere dag 3 miljoen reizigers vervoerd. Hier loopt de metro tot de stadsgrenzen (is die blijkbaar alleen voor A’dammers?). Het is een illusie dat het spoor net zo hoogfrequent kan rijden en dat kost nu al miljarden, die beter besteed kunnen worden aan een alternatief systeem naast het spoor.

Ibo De Joode|03.07.18|16:34

Vaak worden Londen, Parijs, Berlijn en Amsterdam qua openbaar vervoer op 1 hoop gegooid, maar vind het beetje appels met peren vergelijken. Regio Amsterdam dik 1 mio inwoners, regio Parijs, Londen cs .. tig mio inwoners.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.