Metro Amsterdam, GVB (bron: GVB Verbindt)

‘Uitval op andere Amsterdamse metrolijnen toegenomen’

Het metroverkeer op de Noord/Zuidlijn is in de eerste weken nauwelijks gestremd door flinke verstoringen. Maar de uitval op de andere metrolijnen lijkt juist te zijn toegenomen, meent voorzitter Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV. GVB erkent dat er in de eerste week na opening van de Noord/Zuidlijn inderdaad sprake was iets meer storingen, maar wijt dit aan de hitte en airco’s die gerepareerd moesten worden.

Spithorst is echter van mening dat er meer metro’s uitvallen op de overige metrolijnen, omdat hier materieel is weggehaald om dit in te zetten op de Noord/Zuidlijn. Daardoor is er geen reserve meer bij defecten. Dit wordt weerlegd door GVB. Volgens de vervoerder werd er vorig jaar juist met extra metro’s gereden op het bestaande net omdat er al extra voertuigen waren besteld voor de geplande start van de Noord/Zuidlijn in 2017.

Dienstregeling

“Met de metro’s die we nu hebben, kunnen we onze dienstregeling voor alle lijnen rijden”, aldus de vervoerder. “Maar we zitten krap in ons jasje. In elk geval nog tot eind 2021, vanaf dat moment stromen onze nieuwe M7 metro’s in. Tot die tijd doen we ons uiterste best om iedere dag opnieuw te zorgen dat er voldoende materieel kan rijden.”

“Soms lukt dit onverhoopt niet, om welke technische reden dan ook. Om dan met minder metro’s tóch volgens dienstregeling te kunnen rijden, kan het zijn dat er een rit uitvalt of rijden we op de lijnen 50, 53 en 54 vaker dan gepland met kortere metro’s dan reizigers van ons gewend zijn.”

Uitvalspercentages

De vervoerder laat weten dat in de eerste week minder dan 0,7 procent van de ritten op de Noord/Zuidlijn niet heeft gereden. Van de tweehonderd ritten op een gemiddelde dag reden er gemiddeld één tot twee niet. Dat is dus erg meegevallen, aangezien er vooraf rekening werd gehouden met storingen van enkele uren tot zelfs een dagdeel. Op de overige metrolijnen was alleen in de eerste week na de opening van de Noord/Zuidlijn de gemiddelde uitval iets hoger dan normaal. Wat de gemiddelde uitval op alle metrolijnen is, wil de vervoerder niet zeggen.

Spithorst merkte echter ook al vóór de opening van de Noord/Zuidlijn een stijging van het aantal uitgevallen metro’s op de bestaande lijnen. “Er zijn geen extra metrostellen ingestroomd voor de Noord/Zuidlijn, dus dit materieel is weggehaald bij de andere lijnen. Er is daarom minder reserve en je ziet dat metro’s regelmatig uitvallen vanwege een technisch defect.”

Zomerdienstregeling

Spithorst verwacht echter dat de problemen op dit moment nog meevallen, omdat er vanwege de zomerdienstregeling nu met een lagere frequentie wordt gereden, maar vreest de gevolgen als de winterdienstregeling ingaat. “Waarmee moet dit gereden worden? Het gaat er zeker niet beter op worden.”

Deze kritiek is niet louter gericht op de vervoerder, benadrukt de voorzitter van de reizigersvereniging. De gemeenteraad van Amsterdam heeft namelijk ook gezegd dat de vervoerder het maar met een bepaald aantal metro’s moet rooien en dus kon de vervoerder ook niet meer voertuigen bestellen. “De gemeente heeft als eigenaar van de GVB ook de hand op de knip gehouden, maar GVB is natuurlijk eindverantwoordelijk.”

Buslijnen

Hoewel de GVB zelf tevreden is over de start van de nieuwe dienstregeling, heeft de vervoerder zelf ook enkele verbeterpunten opgemerkt. Zo was de drukte op buslijnen 34 en 35 hoger dan vooraf gedacht. Deze bussen reden eerder naar Centraal Station, maar tegenwoordig niet meer. De vervoerder belooft in ieder geval om te blijven monitoren hoe vaak en op welke tijden deze het zwaarste belast worden, zodat er maatregelen genomen kunnen worden op momenten dat dat nodig is.

Bij de haltes op Noord werkten de elektronische reisinformatieborden niet. Het probleem met de elektronische borden wordt nog deze week volledig opgelost.Tevens wordt er nu ander materieel ingezet op lijn 19, maar deze trams blijken beduidend meer lawaai te maken dan de andere trams. GVB: “De klachten met betrekking tot lijn 19 kunnen we niet snel oplossen. Het is ouder materieel dat we niet op korte termijn vervangen zal worden. Wel zijn er extra social seats geplaatst zodat reizigers die wat slechter ter been zijn, makkelijker een zitplaats bij de in- en uitgangen vinden.”

Reizigersaantallen

In de eerste week gebruikten 72.000 reizigers deze metro. De verwachting van het GVB is dat er in 2030 dagelijks 121.000 reizigers van deze lijn gebruikmaken. Die schatting is gemaakt in 2015, nadat het aantal reizigers meerdere malen fors naar beneden is bijgesteld. In de eerste plaats werd voorspeld dat er zeker 200.000 mensen van deze lijn gebruik zouden maken.

“We kijken uit naar de instroom van de nieuwe M7-metro in 2021, omdat we zien dat het aantal reizigers nog flink gaat groeien en we op dit moment al krap in ons jasje zitten”, aldus Huisman. “Momenteel vervoeren we gemiddeld 843.00 reizigers per werkdag. Naar verwachting zal dit aantal stijgen naar meer dan 1 miljoen reizigers per dag.”

BusVision Congres 2018 banner

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.