Station Hoek van Holland Strand, ontwerp, Hoekse Lijn

Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken tot strand

Het spoor van de Hoekse Lijn mag een kilometer worden doorgetrokken tot een eindhalte op korte afstand van het strand in Hoek van Holland. Omwonenden waren in beroep gegaan tegen het bestemmingsplan, maar die bezwaren zijn door de Raad van State ongegrond verklaard. Daarmee wordt het bestemmingsplan nu onherroepelijk. 

De Hoekse Lijn wordt op dit moment van een treinverbinding omgebouwd naar een metroverbinding. De oude spoorlijn eindigt echter circa 1200 meter van het strand en daarom werd een verlenging en een extra station voorzien. Strandgangers kunnen dan vlak bij het strand uitstappen. Maar de omwonenden waren het hier niet mee eens.

In een reactie laat de gemeente Rotterdam weten blij te zijn dat dit proces, dat onder de Crisis- en Herstelwet heeft plaatsgevonden, na meer dan 3 jaar tot een einde is gekomen. Er zal nog niet direct worden begonnen met de bouwwerkzaamheden, want er moeten nog enkele andere procedures worden doorlopen. De vervolgstappen worden zo snel mogelijk bekend gemaakt.

Pendelbussen

De omwonenden vonden het verlengen van het spoor niet nodig, omdat strandgangers maar een beperkt deel van het jaar gebruikmaken van de metroverbinding. Er zijn alternatieven, zoals pendelbussen. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak kon de gemeenteraad ervan uitgaan dat die noodzaak wel bestaat en hoefde de gemeenteraad niet te kiezen voor een alternatieve oplossing. In de huidige situatie is de infrastructuur naar Hoek van Holland op drukke stranddagen overbelast.

Verder heeft de gemeenteraad overtuigend aangetoond dat de reizigerscapaciteit van die alternatieven, zoals pendelbussen, te beperkt is in vergelijking met een metroverbinding. De metroverbinding heeft als voordeel dat strandgangers rechtstreeks naar Hoek van Holland kunnen reizen en niet hoeven over te stappen, wat tot ongemak en een langere reistijd zorgt.

Overlast

Verder vreesden de omwonenden voor overlast van de metroverbinding, onder meer door geluid, trillingen en verslechtering van de bereikbaarheid van hun woningen. Uit onderzoek blijkt echter dat het geluid en de trillingen van de metroverbinding niet zo ernstig zullen zijn dat de situatie bij de woningen in de omgeving onaanvaardbaar wordt. Over de bereikbaarheid schrijven deskundigen dat de invloed van de metrolijn op de bereikbaarheid van hun woningen maar beperkt is, zowel op werk- als op stranddagen.

Om verslechtering van de bereikbaarheid van hun woningen te voorkomen, hebben de omwonenden nog voorgesteld de kruising van de Strandweg met de metrolijn verdiept aan te leggen en niet gelijkvloers. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de gemeenteraad “in redelijkheid” kon kiezen voor de gelijkvloerse kruising. Een ongelijkvloerse kruising zou namelijk ruim 19 miljoen euro meer kosten.

Vertraging

De ombouw van de Hoekse Lijn had eigenlijk al voltooid moeten zijn. Er zouden volgens de oorspronkelijke planning al sinds vorig jaar september metro’s over de verbinding moeten rijden, maar door tegenvallers in het project gaat dit naar verwachting pas in het vierde kwartaal van december 2018 gebeuren. Wethouder Pex Langenberg trad zelfs af vanwege de problemen met de Hoekse Lijn.

Lees hier de volledige uitspraak.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.