Hoekse Lijn mogelijk nog later opgeleverd

Weer een tegenvaller voor de Hoekse Lijn. Volgens het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders (B en W) is het hoogst onzeker dat er metro’s over de lijn kunnen rijden in het vierde kwartaal van dit jaar. Dit komt door een vertraging in de ontwikkeling van de spoorbeveiligingssoftware, schrijft wethouder Adriaan Visser van Mobiliteit in de laatste voortgangsrapportage.

Het college van B en W heeft de gemeenteraad woensdag hierover geïnformeerd. De wethouder meldt dat de eindversie van de software pas in de eerste week van november wordt opgeleverd. “Daarna zijn er nog maar zeven weken beschikbaar zijn voor het vergunningstraject, het uitvoeren van het proefbedrijf en de start van de exploitatie. Dat betekent dat de tijd die hiervoor beschikbaar is, zeer beperkt is en dat de planning zwaar onder druk komt te staan.” Er kan volgens het gemeentebestuur wel al een begin worden gemaakt met het testen.

Testen

De Hoekse Lijn is een 125 jaar oude spoorlijn die nu wordt omgebouwd om het spoor geschikt te maken voor een hoogfrequente lightrail-exploitatie. In de originele planning zou dit vijf maanden gaan duren. Maar al gauw bleek dat die planning bij lange na niet gehaald zou worden. Dit kwam onder meer door problemen met de levering van de software van de spoorbeveiliging en tegenvallers in de baan.

Bovendien konden werkzaamheden niet gelijktijdig worden uitgevoerd en ontbrak het aan coördinatie. Uiteindelijk trad de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg zelfs af vanwege de problemen met dit project, want een onderzoekscommissie oordeelde dat hij te laat actie had ondernomen. In februari werd nog ingeschat dat de Hoekse Lijn een jaar later zou kunnen worden opgeleverd, tegen een meerprijs van 90 miljoen euro. Die planning staat nu dus ‘zwaar onder druk’, aldus de gemeenteraad. Extra kosten gaat het hoogstwaarschijnlijk niet opleveren.

Uithoflijn

Stedelijke spoorprojecten blijken vaker ingewikkelder dan vooraf gepland. Een goed voorbeeld is de Noord/Zuidlijn, de metrolijn in Amsterdam die uiteindelijk vele miljoenen euro’s duurder werd. Maar ook voor de Uithoflijn in Utrecht is flink meer geld nodig dan vooraf begroot, zo werd eerder dit jaar duidelijk.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Hoekse Lijn mogelijk nog later opgeleverd”

Chris de Boden|26.09.18|00:51

Joost Brantas: Dat is technisch onmogelijk om nu nog treinen van de NS te laten rijden, de perrons zijn al aangepast aan de metro’s en het probleem is ook niet direct het materieel, die rijden al op de andere lijnen zonder grote problemen, maar het beveiligingssysteem.
Hiervoor is leverancier Bombardier verantwoordelijk. Neemt niet weg dat dit gewoon schandalig is en de reizigers er weer de dupe van zijn.

G Winkel|29.08.18|21:30

De Noord zuidlijn werd vele miljoenen duurder? Understatement met factor 1000. Zeg maar gerust ruim 2 miljard overschrijding. Beetje appels en perenverhaal, in Hoek hoeft geen tunnel door de modder geboord te worden.

Joost Brantas|29.08.18|20:49

Had RET niet met gehuurde trein gewoon blijven rijden spoorbreedte trein en metro is gelijk en is nu ook bovenleiding compleet nieuw

Joost Brantas|29.08.18|20:46

Met een paar gehuurde treinstellen had de RET vd zomer en allang kunnen rijden of was met de NS zo onveilig naar Hoek. Ondertussen aanpassen per spoor voor metro al is er nu ook nieuwe bovenleiding

Pat Rick|29.08.18|14:49

De problemen door deze OV-projecten komt vooral door het niet goed willen inschatten van de meest complexe factoren om toch een haalbare business case te maken en het verhullen van kosten. Dit komt door o.a. milieufundamentalisme dat de rekening bij de belastingbetaler laat toekomen. Hetzelfde zien we nu in Groningen, waar de eis om onmiddellijk van het gas te gaan de maatschappij zou ontwrichten, terwijl een geleidelijke overgang dragelijker is.