Raadsleden Zaanstad willen onderzoek naar verlenging N/Z-lijn

Zes Regioraadsleden van Zaandam hebben de Vervoerregio Amsterdam verzocht zo snel mogelijk een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Zaandam. De partijen vinden dit een verstandige keuze omdat er komende jaren steeds meer woningen bijgebouwd zullen worden en de stijgende huizenprijzen in Amsterdam mensen dwingen om in de omgeving te gaan wonen.

Om de werkelijke kansen van deze verlenging te bekijken, vragen GroenLinks, VVD, PvdA, PVV en Denk de Vervoerregio om actie te ondernemen. Door zo snel mogelijk een haalbaarheidsonderzoek – inclusief tijdspad en kostenplaatje – uit te laten voeren, wordt duidelijk wat de kansen zijn voor deze ambitie.

Verlenging

Het idee van de verlenging komt niet uit het niets. Eerder lieten burgemeester Jan Hamming van Zaanstad en waarnemend burgemeester Jozias van Aartsen van Amsterdam al weten voorstander te zijn van een langere metroverbinding. Van Aartsen pleitte voor een metro van Schiphol tot Zaandam, waarmee de huidige Noord/Zuidlijn flink langer zou worden.

Zaanstad denkt dat een betere OV-verbinding belangrijk is vanwege de woningbouwplannen. De huidige prognoses voorspellen dat het inwoneraantal van Zaanstad in 2040 gegroeid zal zijn naar 200.000 personen. Dat is een stijging van bijna 30 procent. veel van die extra inwoners werken hoogstwaarschijnlijk in Amsterdam en volgens de raadsleden barst de spoorverbinding Amsterdam-Uitgeest nu al uit haar voegen.

Bovendien biedt een goede metroverbinding kansen om het autogebruik in deze regio te verminderen. Dat is belangrijk voor de politici die sterk inzetten op duurzaamheid en het verminderen van de CO2-uitstoot, onder meer door het OV te stimuleren.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

6 reacties op “Raadsleden Zaanstad willen onderzoek naar verlenging N/Z-lijn”

Pat Rick|17.10.18|17:31

Wereldsteden bouwen hun metro-systeem uit tot de voorsteden. In Londen lopen de lijnen tot ver buiten het centrum. A’dam kijkt alleen maar naar zichzelf, en plant alleen de lijn naar hun nieuwe wijk Havenstad en stopt de A9 en A10 onder de grond, terwijl ze juist de metro moeten uitbouwen. En anders moet men de A7/A8 en de A4 straks verdubbelen. Zelfs steden als Athene, Brussel en R’dam hebben een metroverbinding met hun luchthaven. Schiphol is ’s werelds grootste luchthaven zonder metro!

Mathijs Janssen|17.10.18|20:55

Kan je beter de M50 of M51 doortrekken vanaf Sloterdijk naar Zaandam.

Pat Rick|18.10.18|11:21

GVB wil nieuwe metrostations in de nieuwe wijk Haven-Stad. Dan kan men ook beter die lijn doortrekken naar Zaandam. En dan de N/Z-lijn vanaf Noord doortrekken naar Almere, via een afzinkbare tunnel door het IJ-meer (iets wat NL wel in het buitenland verkoopt, maar zelf niet doet). Het is goed om dit zo vroeg mogelijk te doen, VOORDAT de boel vastloopt.

Peter van Haasen|18.10.18|11:51

@PVVZaanstad is niet voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Zaanstad, Ik ben de afgevaardigde van #PVV in de Vervoersregio, maar kon dit verzoek niet steunen.
Te duur, te omslachtig, te…… alles.
Zoals andere ‘reageerders’ schrijven is er een kortere en dus goedkopere route.
De Noord-Zuidlijn leent zich meer voor doortrekken richting Purmerend, Volendam en Hoorn.

Jean-pierre Mertens|23.10.18|14:21

Momenteel heeft Brussel géén metroverbinding met zijn luchthaven, wël een treinstation waar massaal treinen vanuit de wijde omgeving aankomen, maar waar men elke keer een diabolotaks van 5,25euro betaalt, alleen nog maar om daar uit te stappen.

Teko Salverda|23.10.18|16:21

@Pat: Brussel en Rotterdam een Metro met hun luchthaven???
@Peter: Inderdaad, Purmerend heeft nu geen directe treinverbinding met Amsterdam C. Maar doortrekken naar Edam en Volendam is te duur in verhouding tot het nut.
Overigens, ik denk dat doortrekken van de NZ-lijn in zuidelijke richting meer prioriteit verdient.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.