Boek Van Boxtel lightrail boek

Nieuw boek neemt lightrailprojecten onder de loep

‘Lightrail is wat mij betreft een belangrijke factor voor duurzame stedelijke ontwikkeling. Zeker in de Randstad.’ Dat zei Roger van Boxtel, president-directeur van de NS, onlangs bij de aanbieding van het boek ‘Light Rail Transit Systems. 61 Lessons in Sustainable Urban Development.

Het boek werd aangeboden door de auteurs, Rob van der Bijl, Niels van Oort en Bert Bukman. Bij de presentatie van het boek gaven zij aan dat light rail in veel opzichten een verbetering van de stedelijk regio met zich meebrengt en daarom de steun verdient van de NS.

Aandacht voor drie Nederlandse projecten

In het boek worden 61 internationale light rail projecten uitgediept. Speciale aandacht is er voor drie Nederlandse projecten. Het hoofdstuk over de Utrechtse Uithoflijn beschrijft onder meer een methode om de baten van een verbeterde betrouwbaarheid in maatschappelijke waarden uit te drukken. Zonder het op deze wijze specificeren van deze baten zou de Uithoflijn vermoedelijk nooit zijn gerealiseerd. Ook voor andere projecten is het dus zinvol om naar deze baten te kijken, menen de auteurs.

Daarnaast is een hoofdstuk gewijd aan het niet uitgevoerde plan voor de Groningse RegioTram in Groningen. Bij dit project werd de tram eerder als bedreiging dan als verbetering van het milieu ervaren. Politiek liep het project – onder meer vanwege het ontbreken van draagvlak onder de Groningse bevolking – uit op een mislukking. Het werd op het allerlaatste moment afgeblazen, na een dramatisch verlopen raadsvergadering.

RandstadRail

Succesvoller is RandstadRail, mede omdat het thema betrouwbaarheid her veel aandacht heeft gekregen. Dit geldt zowel voor de planning van de infrastructuur als voor de dienstregeling. RandstadRail doet het wat dat betreft goed, wat heeft geleid tot een grote klanttevredenheid.

Light Rail Transit Systems. 61 Lessons in Sustainable Urban Development is geschreven door Rob van der Bijl, Niels van Oort en Bert Bukman en uitgegeven door Elsevier.

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Nieuw boek neemt lightrailprojecten onder de loep”

Fred Andrioli|30.10.18|11:33

De tram in Groningen is niet doorgegaan. Logisch, want provinciesteden hebben nu eenmaal geen trams.

Ronald Van Onselen|12.11.18|11:41

De opmerking van F Andrioli is niet logisch. Onlangs hield het Haagse platform Stad een symposium over toekomst OV met wethouders/deskundigen o.a.uit Gent en Groningen. Over het Groningse tramplan zei een insider dat soms de tijd politiek nog niet rijp is maar dat na een substantiele verbetering busnet dit systeem aan zijn capaciteiten zit en men nu toch filosofeert over een tramproject. Soms duurt het gewoon wat langer.

Ronald Van Onselen|12.11.18|11:51

Onlangs was er een symposium van Platform Stad in Den Haag waar deskundigen en wethouders spraken over groei OV. Desgevraagd zei een insider dat het Groningse project helaas was mislukt maar dat het nadien sterk verbeterde bussysteem goed functioneert. Zo goed dat het inmiddels aan zijn capaciteitsgrenzen zit. Men filosofeert toch weer over een tramalternatief.Soms duurt het gewoon wat langer aldus spreker. De tijd moet er rijp voor zijn.

Ronald Van Onselen|12.11.18|12:00

Onlangs was er in Den Haag een symposium over de groei OV met deskundigen en wethouders o.a. uit Groningen, Den Haag en Gent. Desgevraagd kwam het voortijdig afgevoerde tramproject Groningen in beeld. De insider meldde dat nadien het verbeterde busalternatief uitstekend werkt maar dat het inmiddels tegen zijn capaciteitsgrenzen zit.Inmiddels filosofeert men toch weer over het tramproject. Soms duurt het gewoon wat langer en was de tijd er nog niet rijp voor aldus de spreker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw boek neemt lightrailprojecten onder de loep | OVPro.nl
Boek Van Boxtel lightrail boek

Nieuw boek neemt lightrailprojecten onder de loep

‘Lightrail is wat mij betreft een belangrijke factor voor duurzame stedelijke ontwikkeling. Zeker in de Randstad.’ Dat zei Roger van Boxtel, president-directeur van de NS, onlangs bij de aanbieding van het boek ‘Light Rail Transit Systems. 61 Lessons in Sustainable Urban Development.

Het boek werd aangeboden door de auteurs, Rob van der Bijl, Niels van Oort en Bert Bukman. Bij de presentatie van het boek gaven zij aan dat light rail in veel opzichten een verbetering van de stedelijk regio met zich meebrengt en daarom de steun verdient van de NS.

Aandacht voor drie Nederlandse projecten

In het boek worden 61 internationale light rail projecten uitgediept. Speciale aandacht is er voor drie Nederlandse projecten. Het hoofdstuk over de Utrechtse Uithoflijn beschrijft onder meer een methode om de baten van een verbeterde betrouwbaarheid in maatschappelijke waarden uit te drukken. Zonder het op deze wijze specificeren van deze baten zou de Uithoflijn vermoedelijk nooit zijn gerealiseerd. Ook voor andere projecten is het dus zinvol om naar deze baten te kijken, menen de auteurs.

Daarnaast is een hoofdstuk gewijd aan het niet uitgevoerde plan voor de Groningse RegioTram in Groningen. Bij dit project werd de tram eerder als bedreiging dan als verbetering van het milieu ervaren. Politiek liep het project – onder meer vanwege het ontbreken van draagvlak onder de Groningse bevolking – uit op een mislukking. Het werd op het allerlaatste moment afgeblazen, na een dramatisch verlopen raadsvergadering.

RandstadRail

Succesvoller is RandstadRail, mede omdat het thema betrouwbaarheid her veel aandacht heeft gekregen. Dit geldt zowel voor de planning van de infrastructuur als voor de dienstregeling. RandstadRail doet het wat dat betreft goed, wat heeft geleid tot een grote klanttevredenheid.

Light Rail Transit Systems. 61 Lessons in Sustainable Urban Development is geschreven door Rob van der Bijl, Niels van Oort en Bert Bukman en uitgegeven door Elsevier.

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Nieuw boek neemt lightrailprojecten onder de loep”

Fred Andrioli|30.10.18|11:33

De tram in Groningen is niet doorgegaan. Logisch, want provinciesteden hebben nu eenmaal geen trams.

Ronald Van Onselen|12.11.18|11:41

De opmerking van F Andrioli is niet logisch. Onlangs hield het Haagse platform Stad een symposium over toekomst OV met wethouders/deskundigen o.a.uit Gent en Groningen. Over het Groningse tramplan zei een insider dat soms de tijd politiek nog niet rijp is maar dat na een substantiele verbetering busnet dit systeem aan zijn capaciteiten zit en men nu toch filosofeert over een tramproject. Soms duurt het gewoon wat langer.

Ronald Van Onselen|12.11.18|11:51

Onlangs was er een symposium van Platform Stad in Den Haag waar deskundigen en wethouders spraken over groei OV. Desgevraagd zei een insider dat het Groningse project helaas was mislukt maar dat het nadien sterk verbeterde bussysteem goed functioneert. Zo goed dat het inmiddels aan zijn capaciteitsgrenzen zit. Men filosofeert toch weer over een tramalternatief.Soms duurt het gewoon wat langer aldus spreker. De tijd moet er rijp voor zijn.

Ronald Van Onselen|12.11.18|12:00

Onlangs was er in Den Haag een symposium over de groei OV met deskundigen en wethouders o.a. uit Groningen, Den Haag en Gent. Desgevraagd kwam het voortijdig afgevoerde tramproject Groningen in beeld. De insider meldde dat nadien het verbeterde busalternatief uitstekend werkt maar dat het inmiddels tegen zijn capaciteitsgrenzen zit.Inmiddels filosofeert men toch weer over het tramproject. Soms duurt het gewoon wat langer en was de tijd er nog niet rijp voor aldus de spreker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.