Amstelveenlijn, GVB, sneltram,

GVB wordt 3,3 miljoen gekort op exploitatiesubsidie

Mede door hoge rituitval bij de metro, krijgt stadsvervoerder aankomend jaar 3,3 miljoen euro minder subsidie. Dat is het gevolg van boetes, malussen en de verrekening uit de Subsidiebeschikking van 2017, blijkt uit de eindafrekening van de concessies uit 2017 door de Vervoerregio Amsterdam. De Vervoerregio controleert de prestaties van de drie vervoerders in de regio en beloont of bestraft die prestaties.

Weliswaar ontvangt GVB een bonus van bijna 8 ton voor de hoge klantwaardering in de OV-klantenbarometer, maar de vervoerder wordt ook afgerekend voor een slechte punctualiteit in de metro en de niet gehaalde norm voor de aansluiting tussen de lijnen 50 en 53 op de Van der Madeweg. Het malusbedrag komt uit op 714.000 euro.

Metrolijn

Elk jaar vindt er daarnaast een verrekening plaats voor rituitval, de uitval van capaciteit en uitval van conducteurs. Maar in 2017 moet GVB meer afrekenen dan een jaar eerder. Volgens de Vervoerregio komt dit vooral door de slechte prestaties van metrolijn 51. In totaal wordt voor de prestaties op de metrolijnen bijna 2 miljoen euro verrekend met het voorschot. Bij de andere modaliteiten was minder sprake van uitval. Voor de tram wordt 550.000 euro verrekend en voor de bus ‘slechts’ 250.000 euro.

Daarnaast krijgt de Amsterdamse stadsvervoerder ook nog boetes opgelegd. Voor de lijnpunctualiteit krijgt GVB in 2017 een boete van 260.000 euro en voor het niet voldoende sluitend hebben van de ritten nog eens 138.000 euro. Bovendien had de vervoerder niet altijd voldoende trammaterieel beschikbaar, waardoor de Vervoerregio een extra boete oplegt van 37.000 euro. Dit zorgt voor een negatief resultaat van 3.364.487 euro en dit wordt verrekend met de voorschotbetaling van de exploitatiesubsidie.

Connexxion

GVB is niet de enige vervoerder die bestraft wordt door de Vervoerregio. Ook Connexxion heeft in de concessie Amstelland-Meerlanden en op het Sternet Schiphol niet de prestaties geleverd die vooraf waren afgesproken. Connexxion wordt daarom beboet voor de slechte punctualiteit, zowel op het Sternet als op andere lijnen. Verder bleek uit mystery guest metingen dat de vervoerder niet aan alle prestatie-eisen heeft voldoen, wat een malus oplevert van bijna 2,3 ton.

Voor de hoge klantwaardering in de concessie krijgt de vervoerder wel een bonus van in totaal 150.000 euro. Dit leidt uiteindelijk tot een negatief resultaat van bijna 300.000 euro. Hoewel de afrekening dus normaal wordt verrekend met het eerstvolgende voorschot, omdat 2017 nog onder het oude contract valt. Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio kijkt nu of het mogelijk is om dit bedrag in te houden – anders wordt alsnog een rekening gestuurd.

Waterland en Zaanstreek

In de concessies Waterland en Zaanstreek is juist beter gepresteerd dan beloofd. Daarom mogen vervoerders EBS en Connexxion hier juist extra geld verwachten. EBS krijgt wel een boete van 66.000 euro op basis van resultaten van mystery guest metingen en NDOV-data, maar ook een bonus van 300.000 euro voor de hoge klantwaardering. De helft van dat bedrag is de beloning omdat Waterland de enige streekconcessie op het vasteland is die een 8,0 heeft weten te krijgen in de OV-klantenbarometer.

Net als EBS wordt Connexxion voor de concessie Zaanstreek ook beboet op basis van de resultaten uit mystery guest metingen. Het gaat hier om een bedrag van 32.500 euro. Maar de vervoerder ontvangt ook 450.000 bonus, omdat de gemiddelde reizigersgroei ten opzichte van 2011 uitkomt op 4,9 procent per jaar. Daarnaast heeft de vervoerder recht op 100.000 euro vanwege het positieve resultaat in de OV-klantenbarometer.

Het uiteindelijke saldo van de eindafrekening is positief voor de Vervoerregio. Het bedrag dat nu over is, vloeit terug in het BDU-fonds van de Vervoerregio en is al opgenomen in de Bestuursrapportage 2018.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “GVB wordt 3,3 miljoen gekort op exploitatiesubsidie”

Ibo De Joode|27.11.18|15:13

Ik weet niet hoe het anders moet als een OV bedrijf slecht presteert, maar een hogere boete betekent volgens mij dat ook de klant er slechter van wordt. Immers minder geld door het OV bedrijf te besteden t.b.v. de reiziger.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.