Metrolab RET

RET zoekt oplossing voor comfortabele reis ondanks drukte

De Rotterdamse metro’s worden steeds drukker. Stadsvervoerder RET wil het metronetwerk graag uitbreiden, maar het duurt lange tijd om dit te realiseren en bovendien zijn de middelen beperkt. Daarom vroeg de vervoerder donderdagmiddag aan tientallen OV-professionals om oplossingen te verzinnen om de komende tien jaar toch een comfortabele reis te blijven bieden.

Onder de naam ’50 jaar Metrolab’ gingen de deelnemers in een rijdende metro aan het werk en bedachten oplossingen om het reizen met de metro de komende tien jaar aantrekkelijk te houden. Uiteindelijk koos een vakjury het beste idee. Het winnende initiatief combineerde verschillende manieren om reizigers te wijzen op drukke of juiste rustige plekken.

Jury

De jury werd gevormd door algemeen directeur Maurice Unck van de RET, Rotterdamse wethouder Judith Bokhove, Jonge Veranderaars-voorzitter Jort Kuipers, Carolien Nijhuis van KPN, Jacco Buisman van Movares en Daan Scheer van Motion10. Zij waren dus het meeste te spreken over het plan om reizigers op de perrondisplays te tonen welke voertuigen druk zijn, drukte binnen de voertuigen zichtbaar maken op het perron en signalering zodat reizigers binnen de voertuigen naar rustige plekken geleid worden.

RET-directeur Unck onderzoekt of een pilot mogelijk is, waarbij dit voorstel in de praktijk wordt gebracht. Andere teams kwamen met ideeën om zwartrijden te voorkomen en noemden verschillende technieken voor betere crowd control op stations en perrons. Tevens werd een voorstel geopperd om een aantal zitplaatsen op te geven ten gunste van meer staplaatsen en wilde een team de sfeer in het metrovoertuig verhogen door verlichting en zogenaamde ‘thema-metro’s’.

Pilot

RET benadrukte tijdens de dag dat er al verschillende maatregelen worden genomen om de metrorit aantrekkelijk te houden. Dan gaat het onder meer over een betere reizigersbeleving, schone voertuigen en de beïnvloeding van reizigersstromen. Maar de noodzaak voor aanvullende acties blijft hoog. Het aantal instappers in de metro groeide tussen 2010 en 2017 met 3 procent en het aantal reizigerskilometers zelfs met 5 procent. Dat is meer dan waar rekening mee is gehouden in de concessie.

“De jaren kunnen we binnen de bestaande middelen nog één keer opschalen door voertuigen bij te kopen en de frequentie te verhogen”, aldus de vervoerder. “Rond 2025 is – ook bij gematigde groei – de rek eruit.” Zelf ziet RET automatisch rijden op de drukste delen van het net als een mooie oplossing, omdat op die manier nog vaker gereden kan worden. Maar dat vraagt wel om investeringen in de infrastructuur en software en om een langdurige ombouw. “Daarom moeten er nú investeringsbeslissingen genomen worden. Dat is een uitdaging, aangezien de gelden vanuit het Rijk voor de komende 10 jaar al vastliggen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “RET zoekt oplossing voor comfortabele reis ondanks drukte”

Ibo de Joode|04.12.18|14:34

Groei van 3% instappers en 5% reiz.km in 7 jaar tijd is mooi, maar moet de RET m.i. gemakkelijk aan kunnen. Als het nou 20% was?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.