Plan voor uitbreiding OV-netwerk Schiphol mét doortrekken Noord/Zuidlijn

Schiphol, NS-trein, vliegtuig

Luchthaven Schiphol wil zo snel mogelijk het openbaarvervoersnetwerk uitbreiden. Volgens president-directeur Dick Benschop is hiervoor een plan in de maak van de NS, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam. Zo is het volgens hem niet meer de vraag óf de Noord/Zuidlijn moet worden doorgetrokken vanuit Amsterdam naar Schiphol en Hoofddorp, maar wanneer, vertelde de topman op de nieuwjaarsreceptie van de luchthaven.

De betrokken partijen hebben eind vorig jaar overeenstemming bereikt over de wens om de vorig jaar geopende metrolijn door te trekken, vertelde Benschop. Volgens de topman is het moeilijkste deel van het megaproject al aangelegd en moet het mogelijk zijn het traject te verlengen. Verder moeten er stappen worden gezet in de internationale treinverbindingen en de uitbreiding van het station op de luchthaven.

Kostenplaatje

Volgens Benschop ligt er een eerste strategie bij de politiek in Den Haag en wordt de komende tijd verder gesproken over verdere invulling, zoals het kostenplaatje. “We willen niet alleen ons handje ophouden, maar ook iets meebrengen. Een soort offer you can’t refuse.”

Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol wordt al langer als een levensvatbaar project vanwege de drukte op en rondom Schiphol. Maar het project kost ook veel geld en dat is niet beschikbaar. Maar in mei beloofde de OV-sector te gaan onderzoeken of het mogelijk was om dit project te financieren met privaat geld. Vooral door de tarieven op deze lijn vrij te geven, zouden er veel mogelijkheden zijn.

500 miljoen

Afgelopen juli vertelde Onno Hoes, burgemeester van Haarlemmermeer, ook al over een plan om 500 miljoen euro te steken in de OV-structuur rondom Schiphol. Hij hoopte op een bijdrage van het Rijk en noemde dit bedrag ’te verwaarlozen’ als je zou kijken naar het aantal dagelijkse reizigers op Schiphol. “Een goede bereikbaarheid is in ieders belang en het Rijk moet dus ook over de brug komen”, aldus de burgemeester.

Bron: ANP

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Plan voor uitbreiding OV-netwerk Schiphol mét doortrekken Noord/Zuidlijn”

jaco Ver|13.01.19|14:03

Door de vele storingen in de schipholtunnel is robuuster alternatieve OV verbinding een route langs de oude Haagseweg, met twee haltes bij het verlengde van de Johan Huizingalaan (Anderlechtlaan) bij de Schipholweg, een vervolg traject via een nieuwe tunnel onder de start en landingsbanen lijkt logisch. Een slim alternatief zou kunnen zijn een soort lus via een nieuwe halte Schiphol Oost/Amsterdamse Bos, waarbij de lijn via een nieuwe tunnel haaks eindigt op de bestaande schiphollijn!

Pat Rick|09.01.19|12:38

Er is dit soort visie/leiderschap nodig om de mobiliteit hier vlot te trekken. De snelste realisatie is waarschijnlijk het minst invasief: bijv. vanuit A’dam-Zuid via de Amstelveenseweg en dan een nieuw stuk onder de Nieuwe Meer (verzonken en ingegraven tunnel) via OV-knooppunt Schiphol-Noord.

In Hoofddorp via noordzijde van het station dan dwars op spoorlijn naar de wijken, evt P&R bij Beukenhorst: om het forensenverkeer, zakelijke verkeer naar de Zuidas, shoppers en toeristen te bedienen.

Ibo De Joode|08.01.19|20:09

Wat ik uit de verhalen begrijp wordt de NZ lijn doorgetrokken als aparte metrolijn. Dus er blijven 4 sporen Schiphol-Amsterdam C / Zuid. Door meer reizigers uit de regio die per NZ naar Schiphol reizen kunnen er sprinters verdwijnen waarvoor dan in de plaats meer IC / IC Direct en HSL treinen.

Richard Duinmaijer|08.01.19|17:07

Zonder extra tunnels heb je er niks aan. Je wisselt je Sprinters en andere treinen in voor dure nieuwe te kopen metro’s.

Bovendien kun je met de metro alleen naar een paar plekken in Amsterdam en Hoofddorp. Met de trein kom je op veel meer plekken.

https://twitter.com/rduinmayer/status/1082619009600811008

Wiebe Goossen|08.01.19|11:48

Goed nieuws! Op deze wijze heeft die NZ-lijn eindelijk aanwijsbaar nut….