65 miljoen voor horecagelegenheden en toiletten op stations

NS trekt de komende vijf jaar 65 miljoen euro uit om circa 200 kleinere stations een upgrade te geven. Dan gaat het bijvoorbeeld om nieuwe Stationshuiskamers of andere wachtruimtes met koffie, vernieuwde toiletten en een watertappunt. Volgens NS is een comfortabel station belangrijk voor een prettige treinreis.

De spoorvervoerder heeft in de afgelopen jaren al een flink aantal grote stations onder handen genomen en daardoor zijn treinreizigers nu veel positiever over de Nederlandse treinstations. 76 procent van de reizigers geeft de treinstations een 7 of hoger. In 2014 was dit nog 65 procent.

Ervaring reizigers

Ook een aantal kleinere stations is al aantrekkelijker gemaakt, zoals station Bilthoven. Sinds de verbouwing in 2015 heeft dit station een modern en toegankelijk toilet en een Stationshuiskamer. Reizigers blijken dit erg te waarderen en voelen zich ook veiliger op Bilthoven. De waardering voor dit station steeg van 63 procent in 2014 naar 90 procent in 2018.

Volgens president-directeur Roger van Boxtel is het station bepalend voor de reiservaring. “We willen in Nederland betrouwbaar, comfortabel en op een schone manier reizen. De stations bepalen voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reizigers. Na de succesvolle verbouwingen van de grote stations als Rotterdam Centraal, Breda, Arnhem Centraal en Utrecht Centraal, willen we nu andere stations aangenamer maken. Belangrijk, want een derde van de treinreizigers reist juist via een kleiner station.”

Horecagelegenheden

Nog dit jaar is NS van plan om op 9 stations nieuwe Stationshuiskamers te openen, waarmee het totale aantal op 25 komt. In 2021 moet dat aantal met nog eens tien stuks zijn gegroeid. Op plekken waar geen Stationshuiskamer wordt gebouwd, wil NS wel een meer comfortabele wachtruimte voor reizigers creëren. Daarom wordt gekeken naar een mogelijke Kiosk of naar samenwerkingen met lokale ondernemers en partners.

Bovendien wordt in samenwerking met ProRail gewerkt aan vernieuwde toiletten op 92 kleine stations, waar reizigers contactloos kunnen betalen. Op die manier komt 90 procent van alle reizigers langs een modern, schoon en toegankelijke stationstoilet.

Stationswaardering

NS meet de waardering voor de stations jaarlijks via de Stationsbelevingsmonitor. In 2018 namen 80.551 reizigers aan het onderzoek deel, waarvan 76 procent de stations beoordeelde met een 7 of hoger. Daarbij werden de grote stations beter gewaardeerd dan de kleine. Het stations met de hoogste waardering is Schin op Geul, met meer dan 95 procent en de grootste stijger is Delft. De waardering steeg hier – sinds de opening van het nieuwe station – van 40 procent naar 92 procent.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.