Proef met kortere metro’s tijdens daluren in Rotterdam

Foto Inge

De Rotterdamse stadsvervoerder RET zal de komende dagen buiten de spitsuren met kortere metro’s rijden. Hiermee hoopt de vervoerder te kunnen besparen op onderhoudskosten én de milieubelasting te verlagen. Het gaat nu nog om een proef, waarbij de voertuigen iets na 09.30 uur ontkoppeld worden en voor 14.00 weer gekoppeld.

De proef duurt vier dagen, namelijk van 11 maart tot en met donderdag 14 maart. Door in de rustigere periodes minder lange metro’s te laten rijden op lijn D, wil de RET efficiënter omgaan met de beschikbare capaciteit. “De pilot vindt plaats om inzicht en ervaring te krijgen in de gevolgen voor het operationele proces”, aldus de vervoerder.

Drukte

Het ontkoppelen van de voertuigen is onder andere noodzakelijk om onderhoud te kunnen plegen. Het is op dit moment namelijk al drukker dan vooraf was gedacht in de metro’s in Rotterdam. Bovendien heeft RET vaker dan voorzien langere of extra voertuigen moeten inzetten bij bijvoorbeeld evenementen of publieke bijeenkomsten. Maar dit zijn extra kilometers, die niet waren voorzien in de onderhoudsplannen.

Tegelijkertijd merkt de vervoerder op dat de voertuigen in de daluren een stuk minder druk zijn, waardoor het mogelijk is om op die momenten met een metrostel minder alle reizigers te vervoeren. “Daarmee zouden we energie besparen en beter afstemmen op de vraag. Behalve energie, bespaart dat ook onderhoudskosten vanwege de afname van het aantal afgelegde kilometers en daarmee minder slijtage aan de sporen en aan de voertuigen die aan de kant staan”

Reizigers

RET wil tijdens de proef kennis opdoen over de mogelijkheden om de capaciteit aan te passen. Wel is het streven van de vervoerder om geen overlast te veroorzaken voor reizigers, al erkent de vervoerder dat het mogelijk is dat reizigers buiten de spits merken dat er met kleinere voertuigen gereden wordt.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Proef met kortere metro’s tijdens daluren in Rotterdam”

OV Spotter Nick|29.03.19|11:09

Die metros waren zo klein dat iedereen metrolijn E nam op überhaupt nog te kunnen zitten in een langere metro. Ik vind de test niet geslaagt!!! Schaam je!! RET