Data-analyse maakt pitstop-onderhoud railvoertuig mogelijk

Door de prestaties van railvoertuigen voortdurend te monitoren en de data te analyseren, hoeven zij alleen nog maar een pitstop te maken in de onderhoudswerkplaats. Daardoor zijn ze weer sneller beschikbaar voor het reizigersvervoer, vertelt directeur Services Frank Strik directeur Services van Alstom Transport.

In de vestiging van Alstom in Ridderkerk is afgelopen jaar het competentiecentrum Digital Services geopend, vanuit waar de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van NS, de M5-metro’s van de Noord/Zuidlijn en Prima H3-locomotieven worden gemonitord. Met de ICNG wordt op dit moment op een testtraject in Duitsland en het Tsjechische Velim voor hoge snelheden gereden. Deze treinen gaan in 2021 in de NS-dienstregeling rijden.

Onderhoudsproces optimaliseren

Alstom biedt haar klanten Digital Mobility Services om het onderhoudsproces van railvoertuigen te optimaliseren. De leverancier koppelt railvoertuigen aan een digitale interface, waarmee op basis van big data de vloot op basis van gezondheid wordt onderhouden. Deze data wordt met de klanten gedeeld via een online portal.

Samen met de stadsvervoerder GVB ontsluit het bedrijf bijvoorbeeld de M5-metrovoertuigen van de Noord/Zuidlijn, waar per dag meer datn 50.000 datapunten worden geanalyseerd. “Hier zetten we slimme algoritmes op, waarmee we trends zichtbaar kunnen maken.” Samen met het GVB onderzoekt Alstom welke facetten in een metrovoertuig invloed hebben op de reizigerstevredenheid. Een van onderdelen die daarop invloed heeft is het klimaat. “We monitoren bijvoorbeeld de airco, zodat we op basis van trends kunnen voorspellen of er geen degradatie plaatsvindt in het klimaat.”

Hogere capaciteit

In Frankrijk zette Alstom Digital Services in opdracht van (naam vervoerder) in om de verdeling van de reizigers over trams te verbeteren. “In de trams zit een systeem waarmee de gewichtsverdeling over het voertuig wordt gemeten. Op basis van deze data geven we met lichtcodering aan waar in de tram nog plek is voor reizigers. Dit helpt uiteindelijk ook om de halteringstijden te verkorten.”

In opdracht van de Britse vervoerder Virgin monitorde het spoorbedrijf de Pendolino-treinen die op de West Coast Main Line rijden. “Doordat deze hogesnelheidstreinen alleen maar binnen werden gebracht op het moment dat er onderhoud nodig was, kon Virgin een extra trein per dag inzetten.”

Doordat in Italië de Minuetto-treinen aan de hartbewaking werden gelegd, nam volgens Strik “het aantal storingen af” en waren er “minder mensuren nodig” voor het uitvoeren van het onderhoud.

Gezondheid vloot

Je ziet dat in heel Europa railvervoer toeneemt, waardoor de beschikbaarheid van het spoor en railvoertuigen omhoog moet. Daarom moet er een verschuiving plaatsvinden van statistisch onderhoud naar onderhoud op basis van de gezondheid van de vloot.” Vervoerders dienen volgens de directeur Services daardoor ook hun onderhoudsstrategie opnieuw tegen het licht te houden.

Bij de vestiging van Alstom in Ridderkerk is een groot magazijn van reserve-onderdelen voor railvoertuigen. “Doordat de onderhoudsplanning wordt geoptimaliseerd, krijgen wij ook meer inzicht in welke onderdelen er nodig zijn. Het hele model zorgt ervoor dat we pro-actiever kunnen handelen. Dat doen wij schouder aan schouder met de klant.”

Scannen en printen in 3D

Naast de monitoring en diagnose, wordt er bij de vestiging in Ridderkerk op dit moment 3D-printen ontwikkeld dat de mogelijkheid biedt voor het printen van reserveonderdelen, speciale gereedschappen, prototypen en modellen. Alstom test het 3D-printen samen met NedTrain.

Daarnaast wordt er ook in 3D gescand om bestaande installaties in kaart te brengen, waarmee het eenvoudiger is nieuwe installaties in een bestaande situatie in te passen. Daarbij worden ruimtes in en onder voertuigen en in het interieur gescand. Het 3D-scannen gebeurt onder meer bij het integreren van nieuwe apparatuur in de metro’s van RET.

Alstom Transport is ook aanwezig op de beursvloer van RailTech Europe (standnummer 2.002). Bij de stand van Alstom kom je meer te weten over de Digital Services en kun je plaatsnemen achter een ATO Simulator. Bezoek de website van RailTech Europe voor meer informatie.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.