RET wil zeker tot 2021 door met nachtmetro

Een proef van de RET om op vrijdag- en zaterdagnacht een uur langer metro’s te laten rijden, heeft goed uitgepakt. Met gemiddeld 1600 reizigers per nacht, noemt de Rotterdamse stadsvervoerder deze ‘nachtmetro’ een succes. RET heeft de weekendmetro ook in zijn vervoerplan voor 2020 opgenomen.

In 2018 ging een proef van start waarbij de vervoerder langer doorreed. Er werd ook gekeken naar de mogelijkheid om de hele nacht te blijven rijden, maar na onderzoek naar de kosten en de behoeften van reizigers werd besloten om de laatste metro op vrijdag- en zaterdagnacht een uur later te laten vertrekken dan in 2017 het geval was.

Kosten

De proef is afgelopen jaar gefinancierd door de gemeenten Rotterdam, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Capelle aan den IJssel. Van die partijen was een bijdrage nodig, omdat voor de metro circa 1000 reizigers per nacht werden verwacht. Dat is niet voldoende reizigers om kostendekkend te zijn. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag was niet bereid geld voor de proef neer te tellen.

De gemeenten besloten echter dat de baten opwogen tegen de kosten. “De nachtmetro past bij het stedelijk en metropolitane karakter van de regio en geeft een extra impuls aan het uitgaansleven en theaterbezoek”, zei de toenmalige Rotterdamse wethouder Pex Langenberg hierover. “En hierdoor laten meer inwoners de auto staan.” Ondanks de positieve ervaringen van RET, is het nog niet definitief dat de nachtmetro zal blijven rijden in 2020. Het vervoerplan moet namelijk nog moeten worden goedgekeurd door de gemeenten.

Ingekorte trajecten

Door de weekendmetro rijdt RET in het weekend dertig extra ritten ten opzichte van een doordeweekse nachten. Wel zijn enkele trajecten ingekort. De laatste vertrekmogelijkheden vanaf Beurs zijn met de weekendmetro rond 1.30 uur richting Rotterdam Centraal en Schiedam en rond 2.00 uur richting Slinge en Capelsebrug. De afzonderlijke lijnen van de nachtmetro rijden ieder half uur.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.