Buurtbus van Breng (foto: TaxiPro)

UITP: OV-sector ziet nieuwe mobiliteit niet langer als bedreigend

Foto TaxiPro

Trends zoals digitalisering en nieuwe mobiliteitsdiensten worden niet langer gezien als ‘disruptief en bedreigend’ voor de openbaar vervoer-sector. Inmiddels heeft de sector deze ‘verstoringen’ geaccepteerd als mogelijkheden voor groei, vooruitgang en innovatie. Dat schrijft de internationale brancheorganisatie UITP in het rapport voor Public Transport Trends 2019.

“We hebben ooit de definitie van openbaar vervoer beperkt tot massatransport, waarbij openbare toegang en collectief gebruik werden gecombineerd”, aldus Mohamed Mezghani, de UITP secretaris-generaal. “Maar op dit moment is dat slechts één element van de definitie; het OV moet tegenwoordig alle collectieve en gedeelde modaliteiten omvatten.”

Uitdagingen

De omarming van deze innovaties, betekent echter niet dat er geen uitdagingen liggen voor de OV-sector. Al die complementaire oplossingen maken de markt voor het passagiersvervoer namelijk steeds complexer voor zowel traditionele vervoerders als voor opdrachtgevers. Traditioneel openbaar vervoer blijft namelijk de ruggengraat, maar moet worden aangevuld met nieuwe oplossingen in één optimaal werkend en geïntegreerd vervoersysteem, vindt de UITP.

Een van de manieren om dit aan te pakken, is door de wens van de reiziger steeds meer centraal te zetten. De UITP heeft gemerkt dat deze focus op de gebruiker zorgt voor tastbare en lonende resultaten. Dit is ook belangrijk omdat het steeds drukker wordt in de steden en de UITP voorspelt dat 60 procent van de wereldbevolking over ruim tien jaar in stedelijk gebied zal wonen. “Meer dan ooit is de toekomst van onze steden voor een deel afhankelijk van ons vermogen om het openbaar vervoer te herdefiniëren met een people first mentaliteit “, aldus Pere Calvet, president bij de UITP.

Beleid

Overigens vraagt die nieuwe visie op openbaar vervoer ook om nieuw beleid. Door de komst van vraaggestuurd vervoer, de mogelijkheid om ritten te delen in taxi en het opkomen van micro-mobiliteit, ziet de sector zich geplaatst voor de uitdaging om hiervoor de juiste beleidskaders te schetsen. Die kaders moeten ruimte geven aan die innovaties en tegelijkertijd zorgen voor een houdbaar, stedelijk vervoersysteem.

Maar de UITP heeft in de afgelopen tijd bewijzen gezien dat dit mogelijk is. Vervoerders zijn namelijk steeds vaker in staat om zichzelf te ‘ontwrichten’, zodat ze ook nieuwe mobiliteitsoplossingen kunnen aanbieden. De UITP ziet nieuwe mobiliteitsoplossingen opkomen, zoals Mobility as a Service en een integratie met taxi. “Met het juiste kader van de overheid en samenwerking van de betrokken partners, kunnen traditioneel OV en nieuwe oplossingen elkaar aanvullen, zodat de beste oplossingen gevonden worden”, schrijft de brancheorganisatie.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

 Ook in Nederland zijn zowel vervoerders als aanbestedende overheden druk bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden, om ruimte te geven aan nieuwe mobiliteitsoplossingen en een veranderende vraag van de reizigers. Wat valt er te leren van de ervaringen in het buitenland? De UITP zal dit jaar een keynote speech geven op het OV Debat, op 21 mei in het Provinciehuis Utrecht. 

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “UITP: OV-sector ziet nieuwe mobiliteit niet langer als bedreigend”

Pat Rick|25.04.19|11:44

In Nederland is naast hoofdspoor ook behoefte aan metro-achtige netwerken rond de grote steden: de Amsterdamse metro zou Zaanstad, Almere en Schiphol/Hoofddorp moeten verbinden, eventueel tot aan Leiden. En vanuit Den Haag zou dan ook de verbinding met lightrail naar Leiden moeten worden gelegd.

Het hoofdspoor is namelijk vol, maar ProRail blijft volhouden dat dit de oplossing is, terwijl ze de frequenties nooit gaan halen. ProRail moet juist alternatieve railoplossingen zien als een kans.

Jan Klaas|25.04.19|15:10

“Trends zoals digitalisering en nieuwe mobiliteitsdiensten worden niet langer gezien als ‘disruptief en bedreigend'”

Ah, is dit waarom FlexOV juist steeds meer word bestreden door inwoners van regios waar het word ingevoerd? De branche vind het misschien minder eng, de passagiers zijn er boos om en worden er de dupe van. Het herdefinieren van OV naar people first lijkt dan ook tot de precies tegengestelde conclusie te leiden van het UITP. Opmerkelijke larikoek.

Arco Sierts|06.05.19|14:06

Jezelf ontwrichten? M.i. is het enige wat er moet gebeuren: besef dat vervoer een bedrijfsproces is, maar dat dit dus NIET het perspectief, de wens noch het proces van de individuele klant is! Dat is de verplaatsing. Op een of andere manier wordt dit maar niet begrepen in de ‘vakwereld’. Men denkt dat het draait om vervoer & verkeer. Dat zijn collectieve procesperspectieven. Voor de klant draait het om de verplaatsing. Vervoer is een technische uitwerking van een stukje verplaatsing: HOE.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

UITP: OV-sector ziet nieuwe mobiliteit niet langer als bedreigend | OVPro.nl
Buurtbus van Breng (foto: TaxiPro)

UITP: OV-sector ziet nieuwe mobiliteit niet langer als bedreigend

Foto TaxiPro

Trends zoals digitalisering en nieuwe mobiliteitsdiensten worden niet langer gezien als ‘disruptief en bedreigend’ voor de openbaar vervoer-sector. Inmiddels heeft de sector deze ‘verstoringen’ geaccepteerd als mogelijkheden voor groei, vooruitgang en innovatie. Dat schrijft de internationale brancheorganisatie UITP in het rapport voor Public Transport Trends 2019.

“We hebben ooit de definitie van openbaar vervoer beperkt tot massatransport, waarbij openbare toegang en collectief gebruik werden gecombineerd”, aldus Mohamed Mezghani, de UITP secretaris-generaal. “Maar op dit moment is dat slechts één element van de definitie; het OV moet tegenwoordig alle collectieve en gedeelde modaliteiten omvatten.”

Uitdagingen

De omarming van deze innovaties, betekent echter niet dat er geen uitdagingen liggen voor de OV-sector. Al die complementaire oplossingen maken de markt voor het passagiersvervoer namelijk steeds complexer voor zowel traditionele vervoerders als voor opdrachtgevers. Traditioneel openbaar vervoer blijft namelijk de ruggengraat, maar moet worden aangevuld met nieuwe oplossingen in één optimaal werkend en geïntegreerd vervoersysteem, vindt de UITP.

Een van de manieren om dit aan te pakken, is door de wens van de reiziger steeds meer centraal te zetten. De UITP heeft gemerkt dat deze focus op de gebruiker zorgt voor tastbare en lonende resultaten. Dit is ook belangrijk omdat het steeds drukker wordt in de steden en de UITP voorspelt dat 60 procent van de wereldbevolking over ruim tien jaar in stedelijk gebied zal wonen. “Meer dan ooit is de toekomst van onze steden voor een deel afhankelijk van ons vermogen om het openbaar vervoer te herdefiniëren met een people first mentaliteit “, aldus Pere Calvet, president bij de UITP.

Beleid

Overigens vraagt die nieuwe visie op openbaar vervoer ook om nieuw beleid. Door de komst van vraaggestuurd vervoer, de mogelijkheid om ritten te delen in taxi en het opkomen van micro-mobiliteit, ziet de sector zich geplaatst voor de uitdaging om hiervoor de juiste beleidskaders te schetsen. Die kaders moeten ruimte geven aan die innovaties en tegelijkertijd zorgen voor een houdbaar, stedelijk vervoersysteem.

Maar de UITP heeft in de afgelopen tijd bewijzen gezien dat dit mogelijk is. Vervoerders zijn namelijk steeds vaker in staat om zichzelf te ‘ontwrichten’, zodat ze ook nieuwe mobiliteitsoplossingen kunnen aanbieden. De UITP ziet nieuwe mobiliteitsoplossingen opkomen, zoals Mobility as a Service en een integratie met taxi. “Met het juiste kader van de overheid en samenwerking van de betrokken partners, kunnen traditioneel OV en nieuwe oplossingen elkaar aanvullen, zodat de beste oplossingen gevonden worden”, schrijft de brancheorganisatie.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

 Ook in Nederland zijn zowel vervoerders als aanbestedende overheden druk bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden, om ruimte te geven aan nieuwe mobiliteitsoplossingen en een veranderende vraag van de reizigers. Wat valt er te leren van de ervaringen in het buitenland? De UITP zal dit jaar een keynote speech geven op het OV Debat, op 21 mei in het Provinciehuis Utrecht. 

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “UITP: OV-sector ziet nieuwe mobiliteit niet langer als bedreigend”

Pat Rick|25.04.19|11:44

In Nederland is naast hoofdspoor ook behoefte aan metro-achtige netwerken rond de grote steden: de Amsterdamse metro zou Zaanstad, Almere en Schiphol/Hoofddorp moeten verbinden, eventueel tot aan Leiden. En vanuit Den Haag zou dan ook de verbinding met lightrail naar Leiden moeten worden gelegd.

Het hoofdspoor is namelijk vol, maar ProRail blijft volhouden dat dit de oplossing is, terwijl ze de frequenties nooit gaan halen. ProRail moet juist alternatieve railoplossingen zien als een kans.

Jan Klaas|25.04.19|15:10

“Trends zoals digitalisering en nieuwe mobiliteitsdiensten worden niet langer gezien als ‘disruptief en bedreigend'”

Ah, is dit waarom FlexOV juist steeds meer word bestreden door inwoners van regios waar het word ingevoerd? De branche vind het misschien minder eng, de passagiers zijn er boos om en worden er de dupe van. Het herdefinieren van OV naar people first lijkt dan ook tot de precies tegengestelde conclusie te leiden van het UITP. Opmerkelijke larikoek.

Arco Sierts|06.05.19|14:06

Jezelf ontwrichten? M.i. is het enige wat er moet gebeuren: besef dat vervoer een bedrijfsproces is, maar dat dit dus NIET het perspectief, de wens noch het proces van de individuele klant is! Dat is de verplaatsing. Op een of andere manier wordt dit maar niet begrepen in de ‘vakwereld’. Men denkt dat het draait om vervoer & verkeer. Dat zijn collectieve procesperspectieven. Voor de klant draait het om de verplaatsing. Vervoer is een technische uitwerking van een stukje verplaatsing: HOE.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.