TfL gaat reizigers beter informeren over vertraging via wifi-data

Metro in Londen (Foto: Opsa from Pixabay)
Vrij te gebruiken

De Londense transportautoriteit Transport for London (TfL)  is van plan om metroreizigers via wifi-data te gaan volgen bij hun reis. Door reizigers te volgen, kan de organisatie passagiers actief informeren over vertragingen of omleidingen, maar ook over alternatieve routes bij drukte. Daarmee begint TfL vanaf 8 juni.

Op ruim 260 metrostations in Londen wordt gratis wifi aangeboden. De data die daarmee verzameld wordt, kan de vervoerder prima gebruiken om te begrijpen hoe mensen zich door het metronetwerk bewegen. Momenteel wordt dit voorspeld op basis van de kaartverkoop, maar dat is alleen echt accuraat om vast te stellen waar mensen op- en uitstappen. De vervoerder hoopt door reizigers te volgen via ‘wifi-tracking’ ook duidelijk zicht te krijgen op de wijze waarop reizigers zich door Londen bewegen.

Reisalternatieven

Als de vervoerder beter weet hoe mensen reizen, kunnen namelijk slimme alternatieve reisadviezen worden gegeven. Andere mogelijkheden met de data zijn bijvoorbeeld het realtime informeren van stationsmedewerkers, zodat zij beter kunnen inspelen op drukte, en duidelijkheid over de prioriteit van investeringen. “De voordelen die de nieuwe persoonlijke datasets kunnen blootgeven zijn enorm”, aldus de autoriteit.

TfL heeft het systeem zelf ontwikkeld en het zorgt er meteen voor dat de verzamelde data geanonimiseerd wordt. Reizigers zullen dus niet persoonlijk geïdentificeerd kunnen worden. Bovendien is beloofd dat de transportautoriteit erg nauw zal samenwerken door de waakhond op het gebied van privacy, zodat het zich precies houdt aan de regels voor privacy en transparantie.

Pilot

Het wifi-tracking volgt op een pilot uit 2016 waarbij al werd gedemonstreerd hoe technologie ingezet kon worden om drukte te voorkomen. Tijdens deze proef werd een maand lang op 54 metrostations gegevens van mobiele apparaten verzameld. In totaal werden gegevens van 5,6 miljoen smartphones verzameld die zo’n 42 miljoen ritten maakten.

De resultaten waren uiteindelijk opvallend voor de vervoersautoriteit. Zo bleek dat reizigers wel 18 verschillende routes kozen om tussen de station King’s Cross St Pancras en Waterloo te reizen. Slechts 60 procent daarvan koos een van de twee meest populaire routes. “Door wifi-technologie te gebruiken om realtime inzicht te krijgen in hoe we rondreizen in het Londense transportsysteem, blijkt hoe het verzamelen en analyseren van gegevens een echt verschil kan maken voor het dagelijks leven van mensen. Dit kan onze reizen en levens net iets gemakkelijker zullen maken”, aldus Sue Daley, de Associate Director Technology & Innovation van techUK.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.