Nederlands softwarebedrijf Sqills sleept Britse order binnen

King's Cross Station, Londen

Spoorvervoerders en infrastructuurbeheerders in het Verenigd Koninkrijk gaan het ticketverkoop- en reserveringssysteem S3 Passenger van de Nederlandse software-aanbieder Sqills gebruiken. Het systeem gaat het bestaande National Reservation System (NRS) vervangen. De implementatie vindt plaats in de komende achttien maanden.

Het systeem van Sqills wordt ondersteund door de Rail Delivery Group (RDG), het samenwerkingsverband van Britse spoorvervoerders en beheerders. Aan de keuze voor S3 Passenger ging een uitgebreid aanbestedingsproces vooraf. De nieuwe oplossing maakt het voor vervoerders mogelijk om een koppeling te maken met de systemen van verschillende partners. Voor reizigers betekent het systeem dat ze naadloos hun reis kunnen opzoeken en boeken van deur tot deur, onafhankelijk van het soort modaliteit of de vervoerder die deze exploiteert.

Naar verwachting werken tegen volgend jaar 21 verschillende Britse vervoerders met het systeem. Zij kunnen hun eigen materieel dan koppelen met dat van andere vervoerders die S3 Passenger gebruiken zoals Irish Rail, Eurostar, Thalys/IZY, Ouibus, Ouigo en toekomstige gebruikers van het systeem.

Radicale hervorming

Het project draagt bij aan het eerder door de RDG gestarte traject om de dienstverlening aan reizigers te verbeteren, onder meer met een voorstel aan de Britse regering voor een radicale hervorming van het systeem voor wettelijk vastgestelde ritprijzen. Maar ook door een slimmer ticketsysteem in te voeren en de beschikbaarheid van reizigersinformatie in treinen en stations te verbeteren.

Internationaal en lange afstandsreizen per trein wordt gezien als een groeimarkt, maar een van de knelpunten is dat iedere vervoerder met zijn eigen boekingssysteem en standaarden werkt. Door de systemen met elkaar te verbinden kunnen boekingen naadloos overlopen van de ene vervoerder naar de andere.

Belangrijke stap

“Na onze samenwerking met Eurostar sinds begin 2018 is deze samenwerking met RDG een enorm belangrijke stap in het bieden van een naadloze boeking en reisbeleving door heel Europa. Voor RDG betekent het hebben van een nieuw inventarisatie systeem dat ze hun business kunnen laten groeien en meer passagierstransacties kunnen verwerken”, aldus Alexander Mul, directielid van Sqills.

Auteur: Paul van den Bogaard

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.